Jaguar S-type met schokkende storing

Sommige storingen kunnen enorme kopzorgen veroorzaken. Zo ook het probleem van een Jaguar S-type 2,5 V6 met 6HP automatische versnellingsbak van bouwjaar 2004.

De Jaguar werd bij ons afgeleverd door een transmissie revisiebedrijf. Men had de automatische transmissie volledig gereviseerd. De problemen waren hiermee niet opgelost. Hierna werd een andere gereviseerde automatische versnellingsbak gemonteerd. Ook dit was niet de oplossing. Toen werd de oplossing gezocht in een gloednieuwe mechatronica. Deze werd bij de Jaguar dealer van de juiste software voorzien. Toch blijft het probleem hardnekkig aanwezig. De S-type valt niet mee te rijden. Bij vermogen vragen gaat de automatische versnellingsbak enorm slippen, waarna deze weer met een flinke knal volledig aangrijpt. Het revisiebedrijf heeft alles wat in hun macht lag geprobeerd en nu mochten wij het proberen op te lossen. Dit werd geen makkelijke klus.

Basisdiagnose begint met klachtverificatie

Tijdens de aflevering en de gesprekken vooraf werd een duidelijk beeld geschetst van de situatie waar de auto in verkeerde. Ook hebben we samen met de eigenaar van het revisiebedrijf een proefrit gemaakt. De klacht was zeer duidelijk en heftig aanwezig. Ons uitleesrapport gaf een tweetal relevante storingen. Namelijk:

  • P1582 - Flightrecorder data stored (opgeslagen in de PCM)

  • U2522 - CAN-bus transmission time out (opgeslagen in ABS)

De foutcode in de motormanagement computer (PCM) kon niet gewist worden. Tijdens onderzoek naar deze foutcode werd duidelijk dat we die konden negeren. Hieronder een officieel document omtrent die foutcode.

De foutcode in ABS kon gewist worden, echter na een proefrit waarbij de klacht zich weer openbaarde was de U2522 storingscode weer terug. Dus we hadden te maken met een communicatie probleem.

Monitoren van de powertrain CAN-bus

De vaste volgers van ons blog weten nu dat we dan de automotive labscoop erbij pakken om de berichtgeving op de CAN-bus te monitoren.

Groen en blauw zijn CAN-bus. Paars is een vergelijking

Als we inzoomen op de CAN signalen zien we dat deze niet heel mooi zijn. Als we de vergelijking bekijken is er sprake van een perfect signaal.  De powertrain regeleenheden zouden prima in staat moeten zijn om onderling data uit te wisselen met dit CAN signaal. 

CAN-bus signaal ingezoomd

Toch wilden we weten of een module op de powertrain bus de CAN communicatie onderling verstoorde. Bij los nemen van de connector van de automatische versnellingsbak constateerden we overduidelijk een minder vervormde CAN communicatie.

CAN-bus met stekker automaat los

Mechatronica onder de loop

Tijd om de mechatronica eens onder de loep te nemen. Dit vonden we nodig, omdat zoals gezegd de CAN-bus signaalvorming overduidelijk vervormd wordt door de automatische versnellingsbak. En omdat de problemen met de automatische versnellingsbak te maken hadden. We controleerden voedingen en massa's op de ronde stekker van de automatische versnellingsbak. Op de massa ontdekten we enkele spikes die overeenkwamen met de vervorming op de CAN-bus. Hierop besloten we de verbindingen van deze massa's op de carrosserie te controleren. Hier was oxidatie te zien, echter na schoon schuren van de verbindingen waren de spikes altijd nog aanwezig. Verder zoeken dus. Tijdens de diverse proefritten viel het ons op dat de voedingsspanning voor de mechatronica soms kortstondig naar 0 Volt viel. 

Voedingsspanning van de mechatronica valt weg

Voedingsspanning van de mechatronica valt weg

Ok, dan maken we toch onze eigen voeding en massa op de automatische versnellingsbak stekker. Dit resulteerde wel in een stabiel massa signaal, jammer genoeg bleven de klachten aanwezig. 

Communicatie met diagnoseapparaat valt weg

Als we de klacht maar lang genoeg aanwezig konden houden tijdens de proefritten viel de communicatie tussen het diagnoseapparaat en de automatische versnellingsbak weg. Om vast te stellen of andere regeleenheden op de powertrain bus hier ook last van hadden sloten we twee diagnose apparaten aan op de OBD stekker. Het ene apparaat lieten we communiceren met de automatische versnellingsbak. Het andere met ABS of PCM. Zowel de PCM als het ABS bleven communiceren terwijl de communicatie met de automatische versnellingsbak regelmatig weg viel.

Alles bij elkaar opgeteld konden we niet anders concluderen dat de mechatronica de boosdoener moest zijn. Alleen die was al vernieuwd. We hebben een document met diverse scoopbeelden en bevindingen gemaakt. Dit document ging naar diverse contacten die we hebben.

Kennis is macht

We hebben in de loop der jaren een waardevolle "kennis" kring om ons heen opgebouwd. Mensen en organisaties waarmee we regelmatig contact hebben, meetdagen mee organiseren, brainstormen en databases mee bijhouden. Samen staan we sterk en de kennis en informatie die is opgebouwd is van onschatbare waarde. Ook de leverancier van onze automotive labscoop werd geraadpleegd. Iemand kwam met het idee om de stroom naar de automatische versnellingsbak te controleren. Als de bak zichzelf even uit zou schakelen, zoals het vermoeden was, dan zou dat in de afname van stroom zichtbaar moeten zijn. Iemand anders kwam met het idee de voeding schakelbaar te maken. Als de symptomen dan hetzelfde zouden zijn gaf dat ook meer houvast. 

Stroommeting

Tijdens de stroommeting was duidelijk de afname in stroom te zien.

Duidelijke stroomafname tijdens het slip/bonk moment

Door nu deze voeding schakelbaar te maken met een schakelaar konden we de klacht zelf op laten treden. Het effect was hetzelfde en ook de foutcode in ABS kwam tijdens deze methode terug.

Schakelaar uit/aan gaf hetzelfde effect

Dan die spikes maar eens achter halen

De eerder genoemde spikes waren we ook nog niet vergeten. Samen met GMTO waren we het eens dat die toch nader onderzocht moesten worden. Ons vermoeden ging uit naar de ontsteking. Sterker nog, deze hadden we, toen we de Jaguar de eerste keer de werkplaats binnen reden, al zeiknat staan spuiten om overslag uit te sluiten. Die test hadden de bobines doorstaan. Vergeet niet dat het zelfdiagnosesysteem foutcodes genereert bij cilinderoverslag (misfires). In eerste instantie concentreerden wij ons dus op de U2125 code die in het ABS stond. We hebben een meting opgesteld waarbij we die vervorming door spikes konden vergelijken met de aansturing van de bobines.

Nu kwam de ham-vraag. Zou die verstoring in de ontsteking de veroorzaker zijn van het tijdelijk uitschakelen van de automatische versnellingsbak? Het werd tijd voor overleg. We praten hier immers over zes bobines en geen bobine van een paar tientjes. Na het overleg met de eigenaar van het revisiebedrijf werd besloten het inlaat spruitstuk te demonteren. Hierdoor konden we ons toegang verschaffen tot de bobines. Niet veel later kwam het revisiebedrijf zelfs met een bulletin over schakelgedrag verstoring door ontstekings onderdelen.

Na het vervangen van de bobines en de bougies waren de scoopbeelden wel iets anders, maar niet zodanig dat we met veel vertrouwen de proefrit gingen maken. Het heeft heel wat kilometers geduurd voordat we overtuigd waren dat het probleem echt was opgelost. Nadat we alles dicht hadden gebouwd ging de Jaguar weer schokvrij terug naar het revisiebedrijf. Daar heeft men de olie nogmaals ververst. Die had het namelijk best zwaar te verduren gehad met al dat slippen. Met dank aan iedereen die mee heeft willen denken om dit probleem te tackelen!

Contact

Onze techneuten staan u graag te woord. U bereikt ons via T 0416-691396. Stuur u liever een email. Gebruik dan het formulier op onze website

Comment