Hyundai I10 heeft geen vermogen meer

"Lijdend" voorwerp in dit blog verhaal is een Hyundai I10 met 1.1 benzine motor. De auto is aangekocht via een autoveiling voor de verkoop. Hierdoor is dus, buiten de onderhoudshistorie, geen voorgeschiedenis van eventuele eerder uitgevoerde reparaties bekend. De auto verhuist van de showroom naar de werkplaats om verkoopklaar gemaakt te worden. Tijdens een proefrit vooraf merkt de monteur dat er geen pit in de Hyundai zit. Met veel moeite wordt een snelheid van 100 km/h gehaald. De topsnelheid van 100 km/h wordt wel zonder schokken of stotteren bereikt. De motor smoort als het ware. Het uitlezen van het motormanagementsysteem laat zien dat er geen foutcodes opgeslagen zijn. De auto krijgt een grote onderhoudsbeurt, waarbij filters en bougies vernieuwd worden. Ook worden de kleppen gesteld. Er wordt gehoopt dat het vermogen weer terug is na deze werkzaamheden. Niets is minder waar. Om verstopping van de uitlaat uit te sluiten wordt het uitlaatspruistuk bij de cilinderkop los genomen. Nog steeds heeft de Hyundai niet het verwachte motorvermogen.

Nieuwe speeltjes bewijzen hun dienst

Bij het meten van de inlaatspruitstuk druk valt op dat deze niet correct is. Hierdoor wordt er getwijfeld aan de distributietiming . Ook kan een probleem met de ademhaling van de motor de oorzaak zijn van vermindert vermogen. Helaas heeft deze motor geen nokkenas sensor. Dus de beproefde combimeting van krukas- en nokkenassensor kunnen we niet uitvoeren. Hiermee kunnen we de elektronische timing controleren zoals het motor managementsysteem deze ziet. Wij blijven investeren in nieuwe equipement. Zo hebben we pas en nieuwe vierkanaals labscoop van Pico naast de reeds aanwezige GMTO labscoop aangeschaft. Hier hebben we gelijk de pressure transducer bij aangekocht. Hiermee kan onder andere de ademhaling gemeten worden in de cilinder tijdens stationair draaien van de motor. De bougie wordt vervangen voor een meetcel. Die meetcel zet druk om in een signaal dat met de scoop grafisch kan worden weergeven. Hiermee kan dan worden nagegaan hoe elke elke cilinder ademhaalt. We hebben de set nog niet zo lang, dus hebben we uiteraard nog regelmatig contact met andere gebruikers en onze leverancier. Ook bij deze Hyundai werden de signalen overlegd voor feedback. 

Na aansluiten van de meetset werd de motor gestart. Diverse metingen werden gedaan en natuurlijk opgeslagen. Zo ook een meting bij Wide Open Throttle. In onze metingen konden we zien dat ademhaling niet perfect was. Door nu de ontsteking puls erbij aan te sluiten konden we zien wanneer het ontstekingstijdstip was en of deze vervroegde bij accelereren. In onze WOT meting zagen we inderdaad een vervroeging, alleen haalde die lange en na niet zijn opgegeven waarde. Stationair konden we zien dat de ontsteking zelfs na BDP kwam. Logisch dat er geen trekkracht aanwezig was.

Met bovenstaande meting hadden we bewezen dat er iets niet goed moest zijn met de timing. We zette de merktekens van krukaspoelie tegenover de merktekens op de distributiekap. De bovenste distributiekap werd verwijderd en we controleerden of het merkteken van de nokkenastandwiel overeen kwam. Dit was wel het geval.

Het triggerwiel ofwel pulswiel voor het krukassignaal zit achter de krukaspoelie. Het krukassignaal is de belangrijkste parameter voor het ontstekingstijdstip. Ons vermoeden ging nu uit naar een probleem met het pulswiel ten opzichte van de krukas. Alleen op die manier kon het ontstekingstijdstip niet kloppen met het mechanische BDP.

Pulswiel op krukastandwiel

Pulswiel op krukastandwiel

Er zat niets anders op dan verder te sleutelen. Toen alles eraf was konden we duidelijk de oorzaak zien.

Waarschijnlijk heeft men de krukasbout los laten zitten na vervangen van de distributieriem. Deze is op een later tijdstip weer vast gezet. De schade was toen echter al aangericht. De krukassensor was zelfs al ingesleten door het aanlopen van het pulswiel.

Nadat alles schoon gemaakt was konden we nog beter zien hoeveel schade er al was aangericht.

Contact

Onze techneuten kunt u bereiken via T 0416-691396. U kunt ons ook een email sturen via onze website. 

Comment