Ford Galaxy met sleutel problemen

De eigenaar van een Ford Galaxy van bouwjaar 2001 besluit op een goede dag de batterij van de handzender van de centrale vergrendeling te vernieuwen. Hij koopt een nieuwe batterij. Plaatst deze in de handzender en stapt daarna in z'n auto. Tot zijn verbazing wil de motor niet meer starten. Wat de Ford eigenaar ook probeert, de Galaxy start niet meer. Helaas is er slechts één sleutel bij de auto.

Diagnose bij de Ford dealer

De Galaxy wordt afgesleept naar de werkplaats van een Ford dealer. Hier wordt geconstateerd dat de transponder niet meer in de sleutel aanwezig. De transponder is een belangrijk onderdeel van de sleutel. De elektronica van startblokkering kan middels de transponder herkennen of een sleutel berechtigd is om de motor te mogen starten. Een goede en duidelijke diagnose dus. De Ford werkplaats besteld een nieuwe sleutel. Deze dient alleen nog geprogrammeerd te worden en vervolgens kan dan de auto weer afgeleverd worden aan de eigenaar.

Even programmeren ...

De vaste lezers van ons blog zullen nu al wel nattigheid voelen. Even programmeren liep totaal anders. Inderdaad. Vier maanden verder, een groot aantal onderdelen gedemonteerd en nog steeds geen geprogrammeerde sleutel stond de Ford Galaxy nog steeds in de dealer werkplaats. Die waren de auto begrijpelijkerwijs spuugzat geworden. Ook de hulp van de technische support van Ford Nederland en zelfs Ford Europe konden niet de gewenste oplossing te weeg brengen. Ford heeft zelfs nog de zogenaamde Flying Doctor op deze Galaxy afgestuurd om als breekijzer te fungeren. Alles echter zonder resultaat. Een ieder zal begrijpen dat de kosten inmiddels volledig uit de hand waren gelopen.

Transponder verlies loopt volledig uit de hand

Transponder verlies loopt volledig uit de hand

Hoe komt die auto in Wijk en Aalburg?

In onze werkplaats programmeren wij dagelijks sleutels op verschillende modellen van verschillende automerken. Hierdoor is inmiddels veel kennis opgebouwd over de werking van startblokkeringssystemen. Toen de vraag bij ons terecht kwam of wij ons eens over deze auto wilden bekommeren hoefden wij niet lang na te denken. Graag zelfs. De Ford werd middels transport in Wijk en Aalburg afgeleverd. 

Wij zijn begonnen met een basis diagnose. Dit doen we altijd. De basis diagnose stelt ons in staat om een goed beeld van de storing of het probleem te vormen. We creëren daarmee een goed uitgangspunt om naar een oplossing voor de probleem auto te werken.

Net als de Ford techneuten stelden wij ook vast dat de transponders niet te programmeren waren. Het vervelende bij deze generatie Ford Galaxy is dat er verschillende soorten transponders worden toegepast. Uiteraard is dit afhankelijk van het productie jaar, echter vaak bestaat er een bepaalde overlap. Inmiddels waren er vier sleutels met drie verschillende typen transponders bij de auto. Geen van de sleutels kon ingeleerd worden. Ook was er op aanraden van de Ford technische support een nieuwe PATS module besteld en gemonteerd. PATS is de term die Ford gebruikt voor de startblokkering.

Nu we een goed beeld hadden van de situatie besloten we allereerst een zogenaamde PATS initialisatie uit te voeren. Hiermee stemmen we als het ware de PATS module af met de motormanagement computer. Na een succesvolle PATS initialisatie was het nog zaak om de sleutels in te leren. We besloten om nieuwe transponders in de sleutels te monteren.  Reden hiervoor is het feit dat bij alle voorgaande pogingen van Ford de al bij de auto aanwezige transponders "gelocked" zouden kunnen zijn. Immers een transponders is slechts een keer te programmeren.

Werk aan de winkel

Werk aan de winkel

De zon schijnt

De zon schijnt

Nadat we transponders van het juiste type in de sleutels monteerden, konden we de sleutels wel programmeren. Met als resultaat dat de motor weer gestart kon worden. De Ford kon weer terug richting de dealer.

Op de vraag hoe de nieuwe sleutels over het onjuiste type transponder konden beschikken moeten wij het antwoord ook schuldig blijven. Feit is dat de Ford Galaxy veel onderdelen deelt die ook in een VW Sharan worden gebruikt. In dit geval zijn de transponders van het type dat destijds door VW werd gebruikt. Het startblokkeringssysteem is echter van het type PATS. En dat is toch echt weer een Ford systeem. Opvallend is wel dat vooral de voertuigen die op een gezamelnlijk platform zijn gebouwd, zoals bijvoorbeeld deze Galaxy en de Fiat Ducato vs Peugeot Boxer regelmatig voor problemen zorgen. Misschien gewoon een kwestie van bad luck.

De motor van de Ford Galaxy kan weer gestart worden

De motor van de Ford Galaxy kan weer gestart worden

Contact

Heeft u een vraag voor onze werkplaats? Neem dan contact met ons op via T 0416-691396. U kunt ook een email sturen via onze website.

Comment