APK afkeur voor Ford C-Max door emissiestoring?

Een Ford C-Max heeft een brandend lampje op het instrumentenpaneel. Is dat dan direct afkeur voor APK? Het emissielampje brandde in het instrumentenpaneel.

APK regelgeving

Laten we eens kijken wat de APK regelgeving zegt over het branden van het emissielampje. Via de website van de RDW is de APK Regelgeving in te zien. Iedereen die hierin geïnteresseerd is kan dus het APK handboek bestuderen.

Aan de slag

We pakken de keuringseis voor personenwagens welke het onderwerp Geluid en Milieu behandeld erbij. In artikel 5.2.11 lid 10 staat het volgende beschreven:

Indien personenauto’s met een toegestane maximummassa van niet meer dan 3.500 kg, die in gebruik zijn genomen na 31 december 2005, met een verbrandingsmotor met elektrische ontsteking welke uitsluitend wordt gevoed door benzine, dan wel met een verbrandingsmotor met compressie-ontsteking, zijn voorzien van een emissiegerelateerd diagnostisch boordsysteem moet dit systeem zijn voorzien van een goed functionerende waarschuwingsinrichting, en mag het systeem geen emissiegerelateerde fouten bevatten. Hierbij is het bepaalde in de artikelen 45a tot en met 45d van de Aanvullende permanente eisen, van toepassing.
— Artikel 5.2.11 lid 10 uit de Online APK regelgeving van de RDW

De Ford C-Max heeft een benzine motor met elektrische ontsteking, is van bouwjaar 2006 en is uitgerust met een emissie gerelateerd diagnostisch boordsysteem. Dit artikel heeft dus betrekking op deze auto en die moet dus voldoen aan de keuringseis dat een goed functionerende waarschuwingsinrichting voor het emissiesysteem aanwezig moet zijn. Tevens geldt ook voor de Ford dat emissie gerelateerde foutcodes niet aanwezig mogen zijn.

We lezen verder in de toelichting bij artikel 5.2.11 lid 10. Hierin staat de wijze van keuren beschreven. Wanneer het waarschuwingslampje brandt of een akoestisch signaal klinkt bij ingeschakeld contact van de auto dan wordt voldaan aan de keuringseis. 

Nu gaan we het stroomschema EOBD gebruik van de RDW doorlopen voor deze C-Max.

Stroomschema EOBD gebruik

Bron: RDW Online APK regelgeving

We stappen in bij Emissietest bij APK2. Hebben een benzine motor. Datum eerste toelating ligt na 31-12-2005. EOBD is aanwezig. MIL lamp is aanwezig. MIL werkt correct, het lampje brandt immers. MIL / EOBD status komt overeen met de werkelijkheid. We kunnen de foutcode(s) uitlezen met een scantool. Code P2122 is opgeslagen. Nu wordt het opletten geblazen. De RDW heeft een afkeurlijst met P-codes. Laten we die lijst eens bekijken. 

Bron: RDW Online APK regelgeving

Bron: RDW Online APK regelgeving

Volgens de afkeurlijst en het stroomschema EOBD leidt de code P2122 niet direct tot afkeur. Het stroomschema geeft aan dat overgegaan moet worden op de reguliere wijze van de emissiemeting en dat is in dit geval de viergastest. 

Contact

Is uw auto toe aan een APK-keuring? Onze keurmeesters voeren dagelijks APK keuringen uit. Zij zijn bekend met de RDW regelgeving en kunnen deze toepassen. Via onze website maakt u snel een afspraak in onze werkplaats. Natuurlijk kunt u ons ook per telefoon bereiken via T 0416-691396

Comment