Afgeslagen C-max strandt bij ons in de buurt

Niet alle storingen die wij binnen krijgen komen van andere bedrijven af. Natuurlijk hebben we ook interessante storingen in ons eigen klanten bestand.  Deze Ford was echter gestrand bij ons in de buurt. De eigenaar van de Ford C-max uit 2005 met 1.6 motor had zijn auto met moeite gestart en na een korte rit sloeg de motor weer af. Het opnieuw starten van de motor was niet mogelijk. De startmotor werd niet eens bediend en in de display kwam er een melding van een storing met de motor. De eigenaar vroeg een voorbijganger om hulp, die wist wel een goede hulplijn. Hij belde ons en afgesproken werd dat wij de auto zouden halen met onze auto-ambulance.

Om de klant zo snel mogelijk weer op weg te helpen hebben we zodra de auto in de werkplaats was een korte diagnose gemaakt. Onze bevindingen:

  • Melding in display mbt motorstoring
  • Startblokkering indicator knippert snel
  • Met diagnose testkast geen communicatie met de motor-ecu (PCM)
  • Diverse andere modules hadden foutcodes die wezen op communicatie problemen al dan niet met de PCM
  • Zekeringen allemaal in orde, echter op de zekeringen voor de PCM stond maar 8,2V
  • Hoofdrelais voor de PCM wordt niet bediend

Uit onze bevindingen concludeerde we dat de auto moest blijven staan voor verdere diagnose. De klant bleef mobiel met een van onze leenauto's. Met de klant hadden we afgesproken zo snel mogelijk contact op te nemen, maar dat we er die dag niet meer aan toe zouden komen door de drukte in onze werkplaats.

 Toch nog een"Fixed and gone"?

De volgende dag tijdens het werkoverleg herkende Frank wel veel van de symptomen en al snel vonden we in onze database hetzelfde probleem. Bij die auto volstond een draadbreuk reparatie. Door dezelfde controle te doen die we toen hadden gedocumenteerd werd helaas duidelijk dat we hier een ander probleem hadden. Ook een veel voorkomend probleem van condenswater in de stekkers van de BCM was hier niet de oorzaak.

Door de aanwezigheid van alle communicatie storingen en het niet kunnen diagnosticeren van de PCM besloten we de communicatie op de Hi-speed bus eens te monitoren met onze automotive labscoop.

Het Hi-speed Can-bus signaal gemeten op de EOBD brakeoutbox

Het Hi-speed Can-bus signaal gemeten op de EOBD brakeoutbox

De mensen die weten waar het Hi-speed Can-bus signaal aan moet voldoen, kunnen direct zien dat dit signaal niet in orde is. Op internet is vaak te lezen dat men dan een weerstandsmeting gaat uitvoeren op het can-bus circuit. In principe vinden wij dit een meting die weinig informatie geeft. De meting geeft alleen maar aan dat de bedrading tussen twee modules in orde is. Namelijk de twee modules waar de afsluitweerstanden in zitten. Het kan interessant zijn als je weet in welke modules die zitten. De meeste werkplaats informatiesystemen geven dut niet weer. Ook heeft niet elk Can-bus circuit deze afsluitweerstand. Afsluitweerstanden worden meestal alleen maar toegepast in het Hi-speed circuit. Dit is gedaan om reflectie van de signalen door de snelle data overdracht te voorkomen. De twee weerstanden die gebruikt worden hebben beide een waarde van zo'n 120 Ohm per stuk. In serie zou je dus een weerstand van ongeveer 60 Ohm meten. Zo ook bij deze auto.
Netjes 60 Ohm

Netjes 60 Ohm

Diefstalbeveiliging kan ook erg lastig zijn 

Ford heeft bedachte om de stekker op de PCM vast te zetten met een breekbout. Diefstal preventie zal de achterliggende gedachte hierbij geweest zijn. Wel erg lastig als je voor diagnose de stekker op de PCM wil los nemen. Ook lezen we vaak dat het instrumentenpaneel de veroorzaker is van communicatie storingen. Door deze twee bevindingen besloten we eerst het instrumentenpaneel los te nemen om te controleren of het Can-bus signaal weer wordt zoals het hoort te zijn. 

Na het los nemen van de stekker achterop het instrumentenpaneel konden we wel zien dat er veel meer communicatie op de Can-bus kwam te staan, maar het signaal was nog steeds net zo misvormd als daarvoor. Stekker weer vast op het instrumentenpaneel en dan toch maar die breekbout uitboren om zo de stekker van de PCM los te nemen. Zie hieronder het resultaat.

PCM stekker los geeft als resultaat een mooi Can-bus signaal

De PCM is dus de stoorzender op het Hi-speed Can-bus circuit. Met deze wetenschap zijn we de voedingen en massa's op de PCM gaan controleren. We ontdekten nog een slechte massa, wat na herstel geen verbetering liet zien. In het filmpje hieronder is goed de overgang van verstoord Can-bus signaal naar een goed Can-bus signaal te zien zodra de stekker van de PCM wordt los genomen.

In onze online onderdeel catalogus vonden we de nieuwe PCM bij Ford voor maar liefst €1295,00. Deze konden we wel de volgende dag in huis hebben. Onze bevindingen werden overlegd met de eigenaar van de C-max. Ook hij schrok erg van de prijs en afgesproken werd dat wij de auto langer zouden houden. Hierdoor hadden we de mogelijkheid om te kijken of we een gebruikte PCM konden bemachtigen en die te programmeren in de Ford. Na programmeren van de "nieuwe" PCM kon de klant zijn auto weer ophalen.

 

 

 

 

 

Comment