Onwillige Italiaan

De eigenaar van een Fiat Stilo uit 2003 strandde voor de zoveelste keer. De ANWB wegenwacht werd opgeroepen en de Fiat Stilo eigenaar legde zijn probleem voor. De motor van de auto wilde soms niet meer aanslaan, andere keren sloeg de motor wel aan alleen reageerde dan niet op het gaspedaal. Meerdere garages hadden zich al op de probleem Fiat stuk gebeten. Vervanging van verschillende onderdelen had nog steeds niet de gewenste oplossing gebracht. Alleen veel onnodige kosten voor de eigenaar veroorzaakt.

De ANWB wegenwachter constateerde dat de Fiat Stilo motor niet wilde blijven draaien. Hij adviseerde om de Stilo naar onze werkplaats in Wijk en Aalburg te laten transporteren. Ondertussen zochten wij contact met de eigenaar van de Stilo. We vinden het belangrijk om de gehele storingsgeschiedenis goed in kaart te brengen. Deze klachtanalyse en vooronderzoek zijn echt noodzakelijk voor een goed verloop van de diagnose.

De Fiat Sitlo werd afgeleverd in Wijk en Aalburg. Nu werd het tijd om met de daadwerkelijke diagnose te beginnen. Ook wij kregen de Fiat motor niet aan de praat. De klacht was dus aanwezig. De Fiat werd de werkplaats binnen geduwd. Eerst maar eens een complete autoscan maken. Een hele reeds aan foutcodes kwam tevoorschijn.

Ons ingangsdiagnose-rapport werd afgedrukt en we wisten de foutcodes uit de diverse geheugens. Geen enkele foutcode kwam terug, alleen de auto wilde nog steeds niet aanslaan. Na een proxy-alignment konden we de motor starten. Een proxi-alignment is een soort van handshake tussen de verschillende elektronica modules in de auto. Echter bij gas geven sloeg de motor af of viel diep in toeren terug. Dit was wat de Fiat eigenaar had omschreven. Nog steeds hadden we geen foutcodes. We bekeken de parameters en daaruit viel op dat het toerental soms naar 0 rpm viel. Dat vonden we het onderzoeken waard!

Automotive labscoop wijst de weg

Er zijn nog steeds veel bedrijven die geen oscilloscoop hebben of de monteur weet niet precies hoe die werkt. De oscilloscoop wordt daardoor niet gebruikt. Men sluit vaak een LEDtester of een multi-meter aan om het "signaal" van de krukassensor te controleren. Dit is een prima methode om snel te controleren of de sensor iets doet, maar je kunt er geen harde conclusie aan koppelen. Wij gebruiken bij voorkeur onze automotive labscoop. Zo kunnen we een duidelijk beeld vormen van het signalen die sensoren en actuatoren afgeven. Zo deden we dat ook bij de krukassensor van deze Stilo. De meting leverde onderstaand plaatje op.

Rond de 20e tand zien we elke omwenteling een flinke dip in het signaal. Deze dip herhaalt zich telkens. Doordat dit elke omwenteling precies hetzelfde is moet dit een probleem met het pulswiel zijn. Dat komt bekend voor! Na los nemen van de stekker van de krukassensor bleek het mogelijk de motor te laten draaien. Dit is niet altijd mogelijk, maar de slimme Italiaan neemt waarschijnlijk de nokkenassensor als vervangende waarde. Na iets langer starten slaat de motor aan. Dit keer konden we wel gas geven. De motor viel niet terug in toeren en sloeg ook niet af. Ook in de live data waren geen dippen naar 0 RPM meer te zien.

We concentreerden ons nu op het pulswiel. Groot voordeel bij deze 1.6 16V motor in deze Stilo is dat het pulswiel op de krukaspoelie aan de buitenkant van de motor zit. We controleerden de luchtspleet tussen sensor en pulswiel. Die luchtspleet vertoonde een overduidelijke afwijking. De poelie moest dus vervormd zijn. Reden genoeg om contact op te nemen met de eigenaar van de Stilo. Deze ging akkoord met ons reparatie advies om de krukaspoelie te vernieuwen. De poelie werd besteld. Alleen viel die jammer genoeg in back-order. Na drie dagen werd de poelie eindelijk geleverd. Na montage van de nieuwe poelie deden we een nieuwe meting met de automotive labscoop. Gasgeven ging weer zoals het hoort. Vergelijk dit signaal maar eens met de eerdere meting.

Mooi krukaspatroon

Nader onderzoek

In eerste instantie konden we niet zo snel een afwijking aan het pulswiel ontdekken. De tanden waren niet afgesleten of beschadigd. Een tweede grondige inspectie gaf wel resultaat. Het was lastig in beeld te brengen op de foto, maar hieronder onze ontdekking.

Waarschijnlijk is de poelie een keer gevallen waardoor er een lichte deuk is ontstaan. Genoeg om de motormanagement computer soms van slag te brengen.

Na het inleren van het krukaspatroon konden een proefrit gaan maken. Inleren krukaspatroon?

Op internet wordt door iedereen van alles geschreven ... wie moet je geloven?

Op internet wordt door iedereen van alles geschreven ... wie moet je geloven?

Inderdaad we zien steeds meer moderne motormanagement systemen waarbij na vervanging van onderdelen als krukassensor of pulswiel het patroon opnieuw ingeleerd moet worden in de motormanagement regeleenheid. Wij controleren dan ook altijd de werkplaatsdocumentatie van de fabrikant om zeker te zijn dat we de juiste procedures hanteren.

Na een diagnose en reparatie maken wij meestal meerdere proefritten. Telkens controleren we dan ook het foutgeheugen. De Stilo bleef nu storingsvrij. De Stilo eigenaar vroeg ons de auto ook een kwartier stationair te laten draaien, omdat het af en toe gebeurde dat de motor dan afsloeg. Ook deze test werd geslaagd afgerond.

Nog meer zekerheid

Duidelijk was dat we één probleem hadden opgelost. Alleen zaten de gasklephuis gerelateerde foutcodes ons niet lekker. De Stilo eigenaar had al eerder een tweedehands gasklephuis laten monteren. Dat had echter niet geholpen. De gasklepfoutcodes waren in het verleden dus al vaker aanwezig geweest. Voor alle zekerheid hebben we de stekker van het gasklephuis onderzocht. De klemkracht was niet echt optimaal te noemen. We hebben de klemkracht hersteld en verbeterd. Het gasklephuis werd grondig gereinigd van alle aanwezige koolaanslag. De leerwaardes werden gereset en het gasklephuis opnieuw gekalibreerd. Na nog een aantal geslaagde proefritten kon de Fiat Stilo eigenaar weer ophalen.

Contact

Heeft u vragen voor onze techneuten? U kunt ze via T 0416-691396 bereiken. Stuurt u liever een email? Dat kan via onze website. Vergeet niet om het kenteken van uw auto te vermelden. Onze techneuten kunnen dan meteen over de juiste technische informatie beschikken om u nog beter van dienst te kunnen zijn.

Comment