Fiat Grande Punto met foutcode P0101

Een Fiat Grande Punto kampt met een vervelende motorstoring. De klacht van de berijder is het spontaan afslaan van de motor. De Fiat is bij ons terecht gekomen via een collega garagebedrijf waar wij normaliter veel codeer- en programmeerwerk voor uitvoeren. Dit keer mochten we dus los gaan op de P0101 storing in het motormanagement.

Raadplegen technische documentatie

In de technische bulletins van Fiat wordt melding gemaakt van de P0101 storing bij dit type Grande Punto. Fiat adviseert in het geval van een opgeslagen P0101 storing en symptomen als afslaan van de motor om allereerst de software versie van de motormanagement computer te controleren. De software versie bleek echter de meest recente te zijn.

Technische informatie met daarin het bulletin van Fiat

Technische informatie met daarin het bulletin van Fiat

Helaas biedt Fiat geen mogelijkheden op haar technisch platform op internet om software versies te vergelijken. De after-market is hiervoor op het origineel kanaal aangewezen. Eigenlijk een soort oneerlijke vorm van concurrentie die mede in de hand gewerkt wordt door de slechte wetgeving rondom toegang tot dit soort data voor auto's van voor september 2009. Hier ligt nog een mooie taak voor de diverse organisaties als BOVAG en RDW.

De P0101 code kent verschillende betekenissen. Bij dit Marelli IAW 5SF3.M2 motormanagementsysteem heeft de code betrekking op een onjuiste inlaatdruk. Mogelijke oorzaken kunnen dan zijn een slecht werkende inlaatdruksensor, vacuümlekkage inlaat, defecte gasklep of een ademhalingsprobleem van de motor.

Proefrit

We maakten diverse proefritten met de Fiat om het probleem te ondervinden. Het viel ons tijdens de proefritten op dat de onderdruk in het inlaatspruitstuk niet perfect in orde was. Een test met de rookmachine wees uit dat een vacuümlekkage uitgesloten kon worden. Ook de juiste werking van de inlaatdruksensor konden we snel verifiëren. Hierop besloten we de werking van de gasklep te controleren. Met de juiste diagnose apparatuur voerden we enkele tests uit op de gasklep. Afgaand op het testresultaat konden we niet direct de diagnose voor een defecte gasklep stellen. Vaak dient een gasklep van een motor in een zogenaamde basisafstelling gezet te worden. Zo ook de Fiat Grande Punto gasklep. Na de basisafstelling uitgevoerd te hebben, maakten we aansluitend een proefrit. Wederom werd de storingscode P0101 opgeslagen.

Overleg

Nu werd het tijd voor overleg. We belden met het autobedrijf die de Fiat bij ons had afgeleverd. "Hebben jullie onlangs de distributieriem vernieuwd?" vroegen we. Hun antwoord was in dit geval negatief, maar ze hadden de auto nog maar kort geleden uit de handel gekocht. Dus de historie ontbrak. Wel vonden we in de auto een bewijs. De distributieriem was ongeveer een half jaar geleden vernieuwd, echter de problemen waren pas sinds enkele dagen aanwezig. Het leek dus onlogisch dat een ademhalingsprobleem de oorzaak was.

We besloten de gasklep te wisselen. Bingo! Ook na drie verschillende proefritten keerde het probleem niet meer terug. Een nieuwe gasklep werd besteld. Na montage van de nieuwe gasklep ging helaas het motorstoringslampje toch weer branden. Dit keer was een P0172 storing opgeslagen. Een andere code dus dan de eerdere P0101.

Code P0172 staat voor een mengselprobleem. De ecu detecteert dat het mengsel overwegend te rijk is. We controleerden opnieuw de inlaatdruk tijdens een proefrit. Deze was nog steeds niet in orde. Waarom de spruitstukdruk? Bij dit motormanagementsysteem is de inlaatdruk een belangrijke parameter voor de hoeveelheid in te spuiten brandstof. Een onjuiste ademhaling van de motor kan dus in dit geval wel degelijk een P0172 storing veroorzaken. De distributietiming moest dus gecontroleerd worden. Op de foto hieronder is het resultaat van deze controle te zien. Duidelijk zichtbaar dat de timing niet correct was afgesteld.

Distributie van tijd. Het gat in het afstelgereedschap dient exact samen te vallen met de boring

Distributie van tijd. Het gat in het afstelgereedschap dient exact samen te vallen met de boring

Afstelgereedschap

Toen we de distributie hadden opengemaakt was te zien dat bij de riem vervanging geen gebruik gemaakt was het juiste afstelgereedschap. In plaats daarvan waren met een lakstiftje enkele verfmarkeringen gemaakt. Deze storing toont weer aan dat het belangrijk is degelijk afstelgereedschap te gebruiken. Hiermee had de distributieriem vervanging immers de eerste keer direct goed gegaan. 

Contact

Contact opnemen met ons is eenvoudig. Via T 0416-691396 kunt ons bereiken. Via de website kan ook, gebruik dan het formulier.

Comment