Ford Focus cruise-control functioneert niet

Een Ford Focus 1.6 TDCI van 2012 wordt door een collega autobedrijf aangekocht en niet veel later verkocht. Een paar dagen na de aflevering meld de nieuwe eigenaar dat zijn cruise-control niet functioneert. In het instrumentenpaneel lijkt het alsof de cruise-control correct werkt, alleen bij gas loslaten wordt de ingestelde snelheid niet vast gehouden. De Ford gaat retour naar de verkoper. Bij uitlezen blijkt in het motormanagement een foutcode te zijn opgeslagen. De foutcode heeft betrekking op de rijwindkoelingskleppen in de grille van de Focus. Met de wetenschap dat cruise-control vaak niet werkt wanneer fouten in het motor management systeem zijn opgeslagen, wordt eerst dit probleem verholpen. De reparatie lost wel de storing op, echter de cruise-control werkt nog steeds niet.

Het autobedrijf besluit een beroep te doen op onze diagnosewerkplaats. In ons bedrijf voorzien we diverse Fords zoals de Focus, C-Max-II, Kuga en Fiesta van  originele cruise-control systemen.

Een auto zonder historie kan erg lastig zijn

Na binnenkomst hebben we direct geïnformeerd naar het verleden van de auto.

  • Was iets opvallends gebeurt waarna cruise-control niet meer functioneerde?
  • Werkte de cruise-control nog wel bij de aflevering?

Helaas was weinig bekend. De auto kwam via de handel binnen en men wist niet zeker of de cruise-control functioneerde bij aflevering. Onze voertuig-scan gaf ook al geen aanknopingspunten en tijdens de proefrit ontstonden eigenlijk alleen meer vragen. We zullen een aantal situaties beschrijven om het vervolg wat duidelijker te maken.

  1. Cruise-control standby
    Cruise-control is door middel van de middelste knop van de schakelaar standby gezet. In het dashboard staat dit in het grijs vermeld.
  2. Cruise-control geactiveerd
    -
     Door middel van de set+ of set- knop is de snelheid waar de auto op moet blijven rijden vast gezet. De snelheid staat in het wit in het dashboard vermeld. Daarnaast staat een groen cruise-control symbool
  3. Cruise-control gedeactiveerd
    Cruise-control is door gebruik van rem- of koppelingspedaal gedeactiveerd. Of door gebruik van de CANCEL knop. In het dashboard staat de gekozen snelheid in het grijs met een streep erdoor.
  4. Cruise-control in werking
    Normaal gesproken is dit zoals punt 2 (cruise-control geactiveerd) maar in dit geval niet. De gekozen snelheid is in het wit te lezen in dashboard met een groen symbool ernaast. We kunnen nu het gaspedaal los houden en de auto blijft de gekozen snelheid rijden.

Tijdens onze proefrit concludeerden we dat alles van de cruise-control functioneerde behalve het vast houden van de ingestelde snelheid. Wij hadden dus te maken met situatie 2.

De cruise-control is geactiveerd, maar niet in werking

We zien dat de snelheid vast is gezet op 33 km/uur. Alleen als we gas los laten zakt de snelheid en bij 30 km/uur wordt de cruise-control gedeactiveerd. Dit herkennen we aan onderstaande aanduiding in het instrumentenpaneel.

Cruise-control gedeactiveerd

Als we dan toch alle situaties in beeld brengen, dan ook een foto van cruise-control standby.

Cruise-control standby

De snelheidsregeling van de Focus 3 heeft als extra functie een snelheidsbegrenzer. Hiermee kan de snelheid, die maximaal gereden mag worden, begrensd worden. Tot onze grote verbazing werkte die functie wel naar behoren. Dus de Power Control Module (Fords benaming voor motor ecu) kan dus wel het gas afregelen aan de hand van een ingegeven snelheid. Naar onze mening kon dit alleen maar softwarematig mis gaan.

Softwarematig repareren

Meer en meer maken we mee dat er softwarematige oplossingen zijn voor problemen. Om dit uit te sluiten controleerden we eerste alle parameters in de configuratie van de Ford. We weten immers na het inbouwen van een slordige 100 cruise-control systemen hoe die moeten staan. Deze stonden zoals ze vanuit de fabriek gezet waren. Deze Focus had immers cruise-control vanaf de fabriek. Het cruise-control systeem is een samenspel van een aantal computers. We besloten de software van deze computers te updaten. Wellicht dat dit het probleem kon oplossen. Tijdens het flashen van een van de computers ging het met de Euro V applicatie in de ETIS website mis. We waren dus aangewezen op een bevriende monteur bij de Ford dealer. In de werkplaats bij Ford liep de update wel in een keer door. Vol verwachting werd er een proefrit gemaakt. Helaas, de klacht was nog hetzelfde. Zou dan toch een van de computers lopen te vervelen. Onze bevindingen hebben we overlegt met het collega bedrijf. Hun hadden nog precies eenzelfde Focus staan. Die konden we dan gebruiken als donor auto. Het uitsluiten van mogelijkheden is ook een vorm van diagnose stellen. Als je het niet zichtbaar kan maken aan de hand van (scoop)metingen, doordat het softwarematig mis gaat, moet je soms andere stappen ondernemen. Om geen onnodige kosten te maken van nieuwe onderdelen, gebruikten we de donor auto om een aantal verdachte computers te doneren. Dit gaat niet zonder slag of stoot in verband met het PATS systeem in het voertuig. Het Passive Anti-Theft System is het startblokkeering systeem van Ford.

Ondertussen zaten we niet stil. We hebben veel overlegd met collega techneuten. Schema's werden bekeken en het internet werd afgezocht. Niets leidde tot een oplossing. wel hadden we ondertussen te horen kregen dat de versnellingsbak in het verleden was vervangen. Niemand wist of de cruise-control er daarna mee was gestopt. Eerst konden we niet geloven dat dit het probleem kon zijn. De PCM kon immers de snelheid wel begrenzen. Toch maar eens de nummers op de versnellingsbak bekijken. Zoals al beschreven is diagnose stellen namelijk ook vaak het uitsluiten van oorzaken. De nummers op beide bakken waren op één karakter na gelijk, maar bij navraag was dit wel een behoorlijk verschil. De versnellingsbak die onder de probleem Focus zat was namelijk van een Focus ST 2.5 Ecoboost benzine motor. In deze versnellingsbak zit een eindoverbrenging van 4.06. De versnellingsbak die eronder hoort te zitten heeft een eindoverbrenging van 3.095. De waarde van eindoverbrenging in de configuratielijst staat nooit ingevuld bij de Focus 3, we hebben dit nog wel ingevuld met de gevonden informatie. Dit had geen invloed, waarschijnlijk wordt deze waarde niet gebruikte. Een klein verschil, maar na een week werden we gebeld door het collega autobedrijf dat alle klachten opgelost waren na het plaatsen van de juiste versnellingsbak. Zo zien we maar weer, wees voorzichtig met het gebruik van gebruikte onderdelen. We hebben dit al eens eerder meegemaakt bij een Niisan Qashai

Misschien is dit niet het mooiste blog verhaal en het perfecte voorbeeld, maar soms gaat dat ook gewoon weg niet. Niet alle storingen zijn inzichtelijk te maken met metingen.

Contact

Via T 0416-691396 komt u snel met de techneuten in ons diagnose centrum in contact. U kunt ook een email sturen via deze website

1 Comment