Startblokkering en online opslag van sleutelgegevens

De meeste mensen staan er nooit bij stil, maar voordat de motor van een auto gestart kan worden hebben eerst een aantal controles in de elektronica plaats gevonden. In de sleutel zit een zogenaamde transponderchip. Het unieke ID van die chip moet in de startblokkering van de auto bekend zijn. Wanneer een nieuwe sleutel geleverd wordt, dan dient deze dus eerst bij de auto aangemeld of geprogrammeerd te worden. 

Startblokkeringen kunnen lastige storingen veroorzaken. Vooral bij merken waarbij de gegevens centraal bij de autofabrikant op een server worden bewaard. We zien hier steeds vaker gevallen binnenkomen waarbij auto eigenaren met extreem hoge kosten worden geconfronteerd. Door de online opslag van de startblokkeringsdata en sleutelgegevens is het voor merkdealers niet mogelijk een alternatieve reparatie aan te bieden. De autofabrikant biedt soms namelijk geen andere keus dan alle startblokkering gerelateerde componenten te vernieuwen. Onlangs zagen we al een Volkswagen Polo (6R) en nu mochten we weer met een Volkswagen Golf (5K) aan de slag. 

Volkswagen Golf 6 sleutel programmering loopt volledig fout

Een autobedrijf importeert veel occasions vanuit Duitsland naar Nederland. Eén van die occasions is een VW Golf 6. Het autobedrijf weet dat deze auto ooit gestolen is geweest. Dat is ze door de Duitse verkoper verteld. Alle voertuig documenten waren echter in orde, niets stond de import van deze occasion in de weg. De auto werd ingevoerd en doorstond glansrijk de keuring bij de RDW. De Golf was ingevoerd met slechts één sleutel. Via de Volkswagen dealer werd een nieuwe sleutel bij besteld. Ook die werd door Volkswagen gewoon geleverd. De auto werd bij de dealer gebracht om de nieuwe sleutel te programmeren. Hier is het waar de ellende begon. 

Om de één of andere reden lukte het maar niet om de nieuwe sleutel ingeleerd te krijgen. Het dealer diagnose programma ODIS gaf telkens aan het einde van de inleer procedure een foutmelding. Tot overmaat van ramp kon de auto ook niet meer gestart worden met de bestaande sleutel. De dealer nam contact op met het autobedrijf. Die vroegen natuurlijk wat er aan de hand kon zijn, echter dit moest nog onderzocht worden. Men sprak met elkaar af uit te zoeken waarom de sleutel programmering mislukte. Enkele dagen later kwam de dealer met het advies de auto een nieuwe identiteit te geven. Een duur grapje waarbij alle onderdelen van de startblokkering vernieuwd moeten worden. Het autobedrijf was uiteraard niet gelukkig met dit advies. De auto was toch rijdend afgeleverd!

De dealer besloot om de technische support van de Volkswagen importeur in te schakelen. Die zagen dat Golf in het verleden als gestolen was geregistreerd en lieten de politie de auto uit de dealer werkplaats wegslepen. De auto stond nu in een politie-depot. De nieuwe sleutel kon niet aangeleerd worden. De bestaande sleutel werkte niet meer. Voor geen enkele betrokkene een prettige situatie. Wat nu?

Allereerst moest de auto uit het politie-depot gehaald worden. Het autobedrijf kon natuurlijk aantonen dat het diefstal verleden allang opgelost was. Het voertuig werd door de politie weer vrij gegeven. Nu was het zaak om de auto bij een "immo-dokter" te krijgen. 

VIN nummer

Het VIN nummer, ook wel chassisnummer genoemd, staat ingeslagen in het frame of in de carrosserie van een auto. Naast het ingeslagen VIN nummer hebben auto's ook een elektronische identiteit. In verschillende regeleenheden staat het VIN nummer ook geprogrammeerd. Wanneer een diagnose apparaat op een auto wordt aangesloten, zal als eerste de identiteit van de auto worden afgevraagd. 

De elektronische identiteit en de identiteit zoals vermeld op het kentekenbewijs. Hier klopt iets niet. 

De elektronische identiteit en de identiteit zoals vermeld op het kentekenbewijs. Hier klopt iets niet. 

Vehicle Identification Number

Bij deze auto viel het ons direct op dat het elektronische VIN niet overeen kwam met het ingeslagen VIN. Daarmee was voor ons ook direct duidelijk waarom de sleutel inleer procedure mislukte. De elektronische identiteit van de auto kwam niet overeen met de gegevens die online opgeslagen zijn op de FaZit server waar de startblokkeringsdata en sleutelgegevens worden bewaard. Hoe de andere elektronische identiteit in de auto terecht is gekomen? Dit is een veel toegepaste werkwijze door autodieven. Ze stelen een auto en verwisselen de elektronische identiteit met die van een exact eenzelfde soort auto die bijvoorbeeld total-loss is verklaard. 

We overlegden met het autobedrijf. Grofweg gezegd waren er twee opties. 

  1. Een nieuwe identiteit voor de auto aanvragen. Dit is zoals eerder gemeld een zeer dure oplossing. 
  2. Alternatieve herstelling van de wegrijblokkering waarbij de elektronische identiteit niet gewijzigd wordt. 

Daar de auto lang en breed uit de fabrieksgarantie was koos het autobedrijf voor de alternatieve reparatie. Wij zeggen altijd diegene die betaald die bepaald, dus optie twee werd uitgevoerd. 

Contact

Heeft u ook een vraag voor onze specialisten? Bel gerust met T 0416-691396. U kunt ook een email sturen via onze website

Comment