DSG driveability verbetering

De VAG DSG versnellingsbak is een pracht stuk techniek dat we terug vinden in veel verschillende modellen van de Volkswagen groep. Zeker met het oog op de steeds strenger wordende Europese emissie eisen is de verwachting dat deze transmissie vorm meer en meer toegepast gaat worden. Een nadeel van de DSG van VAG is dat de software niet optimaal is afgestemd op de auto. Hierdoor ontstaan regelmatig driveability klachten. Ook kampt de DSG met overmatige en vroegtijdige slijtage van lagers en koppeling met als gevolg in een vroeg stadium noodzakelijke kostbare reparaties. Natuurlijk kunnen we deze reparaties zoals het vervangen van koppeling, mechatronica of zelfs de complete versnellingsbak voor u uitvoeren. Er is alleen een mooie uitspraak die luidt: voorkomen is beter dan genezen.

Een DSG versnellingsbak is vaak te herkennen aan de pook.

Een DSG versnellingsbak is vaak te herkennen aan de pook.

DSG software optimalisatie

Door middel van software optimalisatie kunnen we overmatige slijtage en klachten omtrent de rij-eigenschappen verminderen. De auto rijdt veel fijner en met name de slijtage van de koppeling wordt verminderd. Hoe eerder dit uitgevoerd des beter dit is. Veel dealers laten dit al doen vanaf nieuw om problemen te voorkomen. Door in de parameters de adaptaties te controleren kunnen we zien hoe ver het slijtage proces van de koppeling reeds gevorderd is.

Controle van de koppelingsparameters.

Controle van de koppelingsparameters.

Koppeling vervangen of niet ...

Van een collega autobedrijf kregen wij een VW Golf van 2011 aangeboden met de vraag of wij nog wat konden doen aan de klacht van schudden en bonken bij het optrekken in de tweede versnelling. Er lag reeds een offerte voor het vervangen van de DSG koppeling. Tijdens een proefrit was de klacht duidelijk waarneembaar en na controle van de koppelingsparameters konden we zien dat deze al behoorlijk tegen de fabriekstolerantie zaten. Toch wilden we de software optimalisatie uitvoeren en met het bedrijf werd afgesproken dat mits het niet mocht helpen we de originele software weer terug zouden zetten tegen een gereduceerd tarief. Beter is de geoptimaliseerde software te behouden, zodat de "nieuwe" koppeling minder hard slijt.

De originele software werd uit de versnellingsbak gelezen om deze te kunnen aanpassen.

Software lezen doen we rechtstreeks op de versnellingsbak, schrijven kan via EOBD

Software lezen doen we rechtstreeks op de versnellingsbak, schrijven kan via EOBD

Meestal kunnen we met één aanpassing de klacht oplossen, echter bij deze auto hebben we drie variaties geprobeerd. Bij de tweede variant was de klacht weg, maar vonden we de overgang nog iets te hard tussen de eerste en tweede versnelling. De derde variant was perfect en zo kon het autobedrijf de auto weer aan hun klant afleveren voor een heel ander tarief als wat het vervangen van de koppeling zou gaan kosten.

Vele mogelijkheden en toepassingen

Niet alleen kunnen we klachten oplossen met software optimalisatie, er zijn nog veel meer mogelijkheden:

  1. Aanpassing maximaal toerental
  2. Verbetering voor het afremmen op de motor
  3. Naar wens aangepast S en D programma
  4. Verhogen van koppelbegrenzer
  5. Verkorten van de schakeltijd
  6. Laten wegrijden in 2e versnelling
  7. Schakelmomenten van kickdown en terugschakelen aanpassen
  8. Verbeterde afremming op de motor

Vraag naar de mogelijkheden en prijzen of rijdt eens langs met uw klacht, zodat wij kunnen beoordelen of dit met optimalisatie is op te lossen. U kunt ons bereiken via 0416-691396 of via onze online afspraak planner.

Comment