Distributie timing een nauwgezette klus

De laatste tijd komen er veel auto's bij ons met distributie problemen. De timing en de distributie uitvoeringen worden steeds geavanceerder. Zonder speciaal gereedschap zijn dergelijke distributies niet meer correct af te stellen. We hebben in ons blog eer al enkele voorbeelden gegeven. Neem de Volkswagen Transporter T5 of de Mini One die beiden kampten met serieuze storingen. Dit keer beschrijven we een aantal probleem gevallen die absoluut de moeite waard zijn om te delen.

Hyundai Tucson met sporadische P0016 foutcode

Deze Hyundai Tucson had al twee jaar last van een motorstoring. Regelmatig werd de foutcode P0016 - Nokkenassignaal onlogisch gezet in het geheugen van het motormanagement systeem. Zo wel krukas- als nokkenassensor waren vernieuwd. De distributie timing was mechanisch gecontroleerd aan de hand van de merktekens. Deze zou op tijd moeten staan staan. Na vele bezoeken aan zijn eigen werkplaats en andere bedrijven ging de Hyundai Tucson eigenaar op zoek naar een mogelijke oplossing op internet. Daar kwam hij onze technische blog tegen. Na telefonisch overleg kwam de Tucson naar onze werkplaats voor een basis diagnose. 

Probleem bij deze Hyundai was dat de foutcode niet continue aanwezig was. We hebben de inmiddels welbekende combi-meting uitgevoerd. In dit geval hadden we geen voorbeeld signaal waardoor we dus geen definitieve uitsluiting konden geven. Via de support van onze automotive labscoop kregen we een meting van een andere Hyundai. Die was gelukkig uitgerust met exact dezelfde motor. Dus bruikbaar voor referentie. Niet alleen mechanisch gezien, maar ook elektronisch gezien stond de distributie van de Tucson op tijd.

Combi-meting geeft uitsluiting

Combi-meting geeft uitsluiting

Steeds meer begonnen we in de richting van een nokkenasverstellingsprobleem te denken. De Tucson bleef achter bij ons en we zouden de auto gebruiken voor woon- werkverkeer. Op die manier kunnen we een lange proefrit maken zonder daar tijd/arbeidsloon aan te spenderen. De volgende ochtend werd duidelijk dat de foutcode direct na de koude start aanwezig was. Het MIL lampje ging niet direct aan. Hierom constateerde de Hyundai eigenaar dat de storing slechts af en toe aanwezig was. Wij concludeerden de eerst volgende ochtend daarna dat de storing iedere koude start aanwezig was. Via de live data konden we vast stellen dat de verstelling niet functioneerde bij koude motor. Nadat de motor warmer werd verdween de storing. We vonden in een van onze technische naslagwerken een bulletin. In dit bulletin werd een probleem met de magneetklep voor nokkenasverstelling omschreven. De magneetklep stuurt de oliestroom naar de nokkenasverstelling. Onze conclusie was ook dat er een probleem moest zijn met het verstellen van de nokkenas. Dit kan een oliedruk probleem zijn, vervuiling van de magneetklep of de versteller of een van deze componenten zelf. Oliedruk kon worden gemeten en was in orde. Het was dus de versteller op de nokkenas of de magneetklep. Om de versteller te vernieuwen dienen de nokkenassen verwijderd te worden. De versteller zit namelijk op de inlaat nokkenas. Deze wordt aangedreven door een kleine ketting vanaf de uitlaat nokkenas. Een kostbare reparatie. De magneetklep zit aan de buitenkant en is dus een stuk eenvoudiger en goedkoper te vervangen. Dit in combinatie met het technische bulletin gaf de doorslag om eerst de magneetklep te vernieuwen en de motor grondig te flushen (inwendig reinigen). Natuurlijk ging dit in overleg met de klant.

De auto ging werd wederom gebruikt voor woon-/werkverkeer. Opnieuw maakten we een lange proefrit. We probeerden met veel wisselingen van het motortoerental de verstelling weer in optimale staat te brengen. Helaas was de volgende ochtend de storing toch weer aanwezig. Er zat dus niets anders op dan de versteller op de nokkenas te vernieuwen. De prijs van een nieuwe versteller lag boven de €500,-. Door slim in te kopen konden we een originele versteller, ketting en spanner voor een veel gunstiger tarief aanbieden. Na deze reparatie was de Hyundai eigenaar eindelijk na twee jaar storingsmisere van het P0016 probleem af.

Nokkenasverstelling, kettingspanner en ketting van de Hyundai Tucson

Nokkenasverstelling, kettingspanner en ketting van de Hyundai Tucson

Nissan Almera Tino heeft last van P0355 storingscode

De Almera Tino met QG18DE motor kampte al een tijdje met foutcode P0355 - Krukassignaal niet logisch. Direct na starten kwam de foutcode te voorschijn. Het probleem was ontstaan na het plaatsen van een complete donor motor. Krukas- en nokkenassensor waren reeds meerdere keren vervangen. Ondertussen was de donor motor al voorzien van een nieuwe ketting, spanner en geleiders. Hierna werd de motormanagement computer als schuldige aangewezen. Ook deze Nissan eigenaar kwam op onze website terecht. Even waren we bang voor een probleem dat we al eerder hadden mee gemaakt. In die bewuste Nissan Qashqai zat een verkeerd type nokkenas in. De Nissan Almera Tino met QG18DE motor zijn namelijk met verschillende pulswielen voor de krukas geleverd, zo bleek uit onze werkplaatsdocumentatie.

Twee verschillende pulswielen nodig

Twee verschillende pulswielen nodig

Na wat uitzoekwerk van onze kant en die van de eigenaar bleek in dit geval de juiste donor motor gemonteerd te zijn. Dus kwam de Nissan naar Wijk en Aalburg. Daar werd weer de combi-meting gedaan. Duidelijk een verschil in off-set te zien. Het kon niet anders zijn dan dat de er iets mis was met de distributie timing. We vroegen het autobedrijf, dat de distributieketting had vervangen, hoe ze dit hadden gedaan. Er kwam een uitleg over special gereedschap. Er was een blokkeerpen gebruikt voor de krukas. Een stalen liniaal werd gebruikt om de nokkenassen te blokkeren. De blokkering van de nokkenas zou dus plaats vinden op de nokkenas zelf en de sensor meet op het tandwiel. Het zou dus mogelijk kunnen zijn dat het tandwiel verdraaid is op de nokkenas. Meestal is het tandwiel met een spie of pen gefixeerd. Echter er zijn ook fabrikanten die dit spieloos monteren. Nissan gebruikt wel een pen. Alleen hebben we met die fixering ook al eerder problemen gezien.

Kromme fixeer pen geeft ook problemen

Kromme fixeer pen geeft ook problemen

De Nissan bleef bij ons achter en de volgende dag werd de distributie uit elkaar gehaald. Hier kwamen we geen beschadigingen tegen. De distributie ketting was gewoon niet goed gemonteerd. Op de ketting zitten gekleurde schakels. Deze gekleurde schakels moeten samen vallen met de merktekens op de tandwielen. In geen enkele stand kwamen we een positieve match tegen. Elke elf omwentelingen kwamen we onderstaande stand van de ketting tov de tandwiel merktekens tegen.

Nu zult u zich afvragen hoe kan dat nou als men gebruikt heeft gemaakt van speciaal gereedschap. Helaas hebben we moeten constateren dat er helemaal geen mogelijkheid is om de nokkenassen te blokkeren.  De nokkenassen hebben namelijk geen gleuf in de kopse kant waar je een liniaal kan gebruiken ...

Technische tekening uit de werkplaatsdocumentatie voor het afstellen van de distributieketting

Technische tekening uit de werkplaatsdocumentatie voor het afstellen van de distributieketting

Contact

U jeeft een vraag aan onze techneuten? Ze zijn bereikbaar via T 0416-691396. U kunt ook een bericht sturen via de website.

Comment