Compressor voor de derde keer defect

Uit een dealer organisatie kregen we een Opel Vivaro aangeboden die nu voor de derde keer een defecte compressor had. De eerste montage compressor was stuk gelopen en men had een nieuwe compressor geplaatst. Na twee maanden was de nieuw geplaatste compressor weer stuk gelopen en er werd opnieuw een compressor gemonteerd. Deze keer werd er wel gespoeld, maar achteraf bleek dat men hiermee bedoelde dat er koudemiddel doorheen was gepompt en er geen andere onderdelen waren vervangen dan alleen de compressor. Ook deze compressor heeft een korte levensduur gekend en toen kwam de auto richting Wijk en Aalburg.

Diagnose stellen, plan van aanpak maken en overleggen met de cliënt

Na het verwijderen van de defecte airco compressor was al snel te zien dat er heel veel gruis in het systeem zat. We hebben het orifise opgezocht en deze verwijderd om een nog beter beeld te krijgen van de vervuiling. De onderstaande afbeelding laat weinig aan de verbeelding over.

Compleet vervuild en verstopt orifice

Compleet vervuild en verstopt orifice

Voor de mensen die niet weten hoe een orifice eruit hoort te zien onderstaande afbeelding.

Verschillende orifice, elke met zijn eigen gekalibreerde opening

Verschillende orifice, elke met zijn eigen gekalibreerde opening

We konden de klant niet anders adviseren dan het vervangen van compressor, orifice, condensor en accumulator. Deze onderdelen moeten vervangen worden, omdat deze niet gespoeld kunnen worden. De condensor bestaat uit allemaal parallel gelegen kanalen en het spoelvloeistof zou dan door de kanalen gaan die niet verstopt zitten. De vervuiling blijft dan gewoon zitten.  En natuurlijk het spoelen van de niet vervangen onderdelen, in dit geval de leidingen en verdamper. Na goedkeur van de cliënt werden de onderdelen besteld en kon het demontage werk gaan beginnen. Het spoelen doen wij met speciaal gereedschap en een speciale spoelvloeistof. Alles wordt opgevangen in een grote witte ton zodat wij goed kunnen zien wanneer het systeem helemaal schoon is, namelijk als de spoelvloeistof die uit het airconditioning systeem komt helemaal helder is. Onderstaand de foto's van het resultaat van de eerste spoeling. De vloeistof verkleurt zwart/grijs door alle metaal deeltjes die erin zitten. Afkomstig van de stuk gelopen compressor.

Geheel vervuilde spoelvloeistof

Geheel vervuilde spoelvloeistof

Onderin de witte ton gekeken naar de zwart/grijze vloeistof

Onderin de witte ton gekeken naar de zwart/grijze vloeistof

Na uitgebreid spoelen en het monteren van de nieuwe onderdelen kon het systeem op lekkage getest worden. Nadat er geen lekkage was geconstateerd, hebben we het systeem gevuld met de juiste hoeveelheid koudemiddel. Ook heel erg belangrijk is het toevoegen van de juiste hoeveelheid en juiste soort compressor olie.

Aansluitend worden de drukken gecontroleerd bij een in bedrijf gestelde airco. Waneer deze in orde zijn dan kunnen we een proefrit maken. Als ook het airconditioning systeem goed functioneert tijdens de proefrit kan de klant met garantie op de uitgevoerde werkzaamheden zijn voertuig weer ophalen. We hebben nog eenmaal van de klant vernomen dat zijn airconditioning systeem het nog goed doet, dus mission completed.

Contact

Contact met ons opnemen is eenvoudig. Bel met T 0416-691396 of gebruik de online afspraak planner op onze website.

Comment