VW Golf VI sleutel inleer-aktie mond uit in gigantisch drama

In dit blog willen we u graag inlichten over de gevolgen van ondeskundigheid bij het werken aan moderne startblokkeringen. 

Laten we bij het begin beginnen. Voor ons was dat de ontvangst van een wanhopige email van de eigenaar van een VW Golf VI (5K) model. De letterlijke tekst van de email staat hieronder weergegeven. 

Geachte heer Bouman,

d.d. 7-01-2014 kochten wij onze vw Golf 6. ( De verkoper vertelde dat de auto van een verzmij was gekocht omdat deze korte tijd gestolen is geweest.) D.d.23-07-2016 gaven wij vw dealer de opdracht voor het leveren en inleren van een reservesleutel kosten 185,- . We brachten de dealer op de hoogte vd diefstal 2013. Er werden foto s van de “werkende” sleutel gemaakt en opgestuurd naar de sleutelspecialist. De vw dealer vond het te riskant te bestellen op chassisnummer.
D.d. 23-07-2016 werd de sleutel worden ingelezen. Na de 1e poging gingen er allerlei lampjes branden in het dasboard. De monteur is met de vw Golf gaan rijden om deze storingen er weer uit te krijgen.
Daarna werd de 2e poging ingezet. Dit resulteerde in een blokkering.
De auto kregen ze niet meer aan de praat. Er werd door de vw dealer gesuggereerd dat de auto nog als gestolen te boek zou staan . Dit moesten wij eerst uitsluiten. Het LIV kon ons melden dat de auto zowel nationaal als internationaal niet als gestolen te boek staat.
Om de auto weer rijdend terug te krijgen hangt nu ineens een prijskaartje van bijna 4000,-!!!!!
De dealer zegt nu omdat de auto als gestolen geregistreerd heeft gestaan de nieuwe sleutel niet meer kan communiceren met een aantal componenten in het instrumentenpaneel. Deze dienen vervangen te worden ( regelapparaat wegrijblokkering contact, instrumentenpaneel regelapparaat, motorstuurapparaat en twee sleutels) Dit zou een gebruikelijke procedure zijn?!.

Zou u als specialist uw mening kunnen geven op bovenstaande? U zult ongetwijfeld begrijpen dat wij hiermee niet akkoord gaan. In onze optiek had de dealer ons moeten wijzen op dit risico want dan hadden we zeker geen reservesleutel laten bijmaken. Nu staan we voor een voldongen feit en zitten we al 8 weken zonder auto.

Wij zien uw reactie graag tegemoet.
— Bericht van een wanhopige VW Golf VI eigenaar

Zoals iedereen kan lezen wordt een rijdende auto aangeboden voor het aanleren van een nieuwe sleutel. Om de auto echter terug te krijgen moet het slordige bedrag van euro 4000 afgetikt worden. De mensen die onze blog volgen zullen het al wel hebben geraden. De dealer zou de VW Golf VI een nieuwe identiteit gaan geven. Hiermee en alleen hiermee zou de auto weer rijdbaar gemaakt kunnen worden. 

Zoveelste Volkswagen ...

Dit was de zoveelste Volkswagen met een wegrijblokkeringsprobleem in korte tijd die onder onze aandacht kwam. Tijdens het werken aan de oplossing van de problemen van deze auto's hadden we een theorie ontwikkeld. Die wilden we graag nog verder onderzoeken, dus boden we onze hulp aan . We zouden proberen mee te werken aan de oplossing van dit probleem. 

De VW Golf werd naar Wijk en Aalburg getransporteerd, zodat wij ons onderzoek konden beginnen. Al snel werd ons duidelijk wat er mis is gegaan bij de dealer.

Stap 1: Sleutel bestelling via VIN

In onderstaande afbeeldingen is te zien dat voor het chassisnummer (VIN) van deze Golf de sleutel op positie 37 de juiste transponder bevat. De klapsleutel op positie 60 is niet geschikt voor dit chassisnummer. 

Stap 2: De juiste sleutel inleren met ODIS

Wanneer de bestelde sleutels eenmaal binnen zijn, dan volgt het inleren van de nieuwe sleutel op de startblokkering van de auto. Hiervoor is diagnose apparatuur benodigd. In het geval van deze VW Golf VI dient het inleren met ODIS en GeKo gedaan te worden. ODIS staat voor Offboard Diagnostic Information System. GeKo is de beveiligde verbinding met de server van Volkswagen Duitsland.

Het inleren van de nieuwe sleutels ging echter mis. Het lukte zoals reeds vermeld bij de dealer niet om de sleutels met ODIS in te leren. Wat ging er fout?

Gegoochel met sleutels

Eigenlijk wisten we direct al wat er fout gegaan was bij deze Golf. Op de foto's hieronder is dat duidelijk te zien.

Zoals uit de partskatalogus blijkt wordt deze auto geleverd met een klapsleutel die uit twee delen bestaat. De handzender voor de centrale vergrendeling en de sleutelkelk met daarin de transponder van de wegrijblokkering.

Op de foto is te zien dat de nieuwe, door de dealer geleverde sleutel, verkeerd is. De sleutel met het gele label heeft artikelnummer 5K0 837 202 AD. Oftewel positie 60 uit de partskatalogus.

Deze sleutel kon dus niet ingeleerd worden. Echter wanneer bij de FAZIT wegrijdblokkeringen, zoals ook in deze Golf gemonteerd, wordt geprobeerd een niet origineel geleverde transpondersleutel met ODIS aan te leren gaat het goed mis. De server in Duitsland waar ODIS mee verbonden is, verandert de zogenaamde levenstoestand van de wegrijblokkering. Zo ook hier dus. De dealer nam vervolgens contact op met de importeur voor technische ondersteuning. Die adviseerde een DISS melding te maken. Daarop zet de VW fabriek in Duitsland op de server een soort administratieve blokkade op de wegrijdblokkering van het voertuig. Deze administratieve blokkade kan alleen ongedaan gemaakt worden door een nieuwe identiteit te bestellen.

Proef op de som

Wij bestelden de juiste sleutels voor deze Golf via onze VW dealer. Deze werden zonder morren geleverd. Weet dat elke sleutel voor een FAZIT wegrijdblokkering via de VW fabriek geleverd wordt.

Toen de nieuwe sleutels bij ons binnen waren, zijn wij ze met ons ODIS systeem gaan inleren. Hierbij stuiten we op de volgende melding:

FAZIT FAZ1224E

Om zeker te weten dat de transponders in de nieuwe sleutels de juiste FAZIT data bevatten voor deze Golf hebben wij met behulp van andere tools de sleutels aangeleerd. Dit verliep probleemloos.

Het is dus overduidelijk dat door de administratieve blokkade het inleren van de sleutels met ODIS mislukt.  Wij vinden het vreemd dat wanneer VW een dergelijke administratieve blokkade plaatst, het wel gewoon mogelijk is om onderdelen voor de wegrijdblokkering te bestellen. In dit geval dus sleutels. Naar onze mening zou een melding in het onderdelenbestelsysteem duidelijk moeten maken dat inleren van de nieuwe FAZIT delen niet mogelijk is zolang er geen nieuwe identiteit is afgegeven. Natuurlijk zou het veel eenvoudiger zijn om gewoon de administratieve blokkade terug te draaien in dit geval. Immers de dealer had een verkeerde sleutel besteld.

Contact

Heeft u een vraag aan een van onze technisch specialisten? Bel gerust met T 0416-691396. U kunt ook een email sturen via deze website.

Comment