Volkswagen Transporter met cruise-control storing

Onze vaste volgers weten dat we graag bloggen over het onderwerp cruise control. Dat levert ons veel vragen op van voertuig eigenaren die enerzijds cruise control willen laten inbouwen of anderzijds een probleem hebben met de cruise control in hun auto. Zo ook de eigenaar van een Volkswagen Transporter T5. Al meer dan een jaar kampte de cruise control van z'n T5 met een storing. Te pas en te onpas viel de cruise control uit. Soms wel een paar keer tijdens een rit en andere dagen functioneerde de cruise control probleemloos. De T5 was nieuw gekocht dus altijd in het bezit geweest van de huidige eigenaar.

Na de eerste symptomen van de uitval van de cruise control besloot men de bedieningsschakelaar te vernieuwen. Hiermee zou het probleem opgelost zijn en de Transporter ging weer retour met de eigenaar. Na een aantal dagen was het duidelijk dat het probleem toch niet was opgelost.  De T5 werd ingepland voor een herhalingsbezoek waarbij men heeft besloten de remlicht schakelaar te vernieuwen. Opnieuw werd beloofd dat het probleem verholpen zou zijn. Niets bleek minder waar en dus kon de VW opnieuw terug naar de dealer. Drie keer is scheepsrecht en nu werd de koppelingsschakelaar vervangen.

Een ieder die onze blog verhalen leest weet al hoe laat het is. Diverse onderdelen vernieuwd alleen de storing niet opgelost. De T5 eigenaar begon het nu wel erg vervelend te vinden. Elke keer wel een factuur, maar geen oplossing. De volgende gok werd de motor-ecu. De eigenaar kreeg een offerte en sloeg toen stijl achterover. Nog veel vervelender was dat men geen garantie wilde en kon geven dat het probleem daadwerkelijk opgelost werd met de vervanging van de motor-ecu.

Surfen op het internet

De eigenaar ging er eens goed voor zitten en zocht op internet naar soortgelijke problemen. Al snel kwam hij op ons blog terecht en besloot een email te sturen. We hebben de volgende dag contact opgenomen en onze werkwijze uitgelegd. We stelden voor te beginnen met onze basis diagnose. Hierbij zouden we onze diagnose apparatuur aansluiten op de auto. We zouden de auto gaan gebruiken voor woon- en werkverkeer. Op die manier kunnen we rijden met de auto tot het probleem zicht voordoet, zonder dat er tientallen kostbare werkplaats-uren in proefrijden gaan zitten. Deze werkwijze sprak de T5 eigenaar wel aan en zodoende kwam de patiënt naar ons diagnose-lab toe.

Na aankomst sloten wij onze meet-instrumenten aan en werd de Transporter voor woon-werk verkeer van ondergetekende ingezet. Tijdens de rit werd duidelijk dat het signaal van de schakelaar weg viel. Hierdoor kwam er geen cruise control commando meer aan bij het boordnetwerk. We besloten de stuurkolom kappen te verwijderen om onze automotive labscoop aan te kunnen sluiten op de verschillende draden van de bedieningsschakelaar. Tijdens het demonteren van de diverse stuurkolom bekledingsdelen werd een ding snel duidelijk. Hier was iemand aan het inbouwen geweest die geen storingsvrije toekomst voor ogen had.

Eerste aanblik van de cruise control installatie

Wat een zooitje was het achter het dashboard. In de draden van cruise-control schakelaar naar de boordnet computer zaten meerdere overgangen. Er werd diverse keren van kleur gewisseld. Men was begonnen met de gele draden in de schakelaar.

Van twee draden naar één en later weer naar twee.....

Door met de bedrading van de cruise-control te bewegen konden we de storing opwekken. Dat maakte het al een stuk makkelijker. Na nog een paar controles vonden we de boosdoener.

Draadbreuk of ...?

In een ander blog verhaal over mislukte inbouw bij een VW Polo gaven we reeds aan dat verbindingen het beste gemaakt kunnen worden met solderingen. We bedoelen dan natuurlijk wel een goede soldering. De solderingen in deze auto waren gewoon niet goed. De draden waren tegen elkaar gelegd en een beetje vertint.

Zwakke verbindingen

Zoals beschreven had men meerdere verbindingen/overgangen per draad gemaakt. In één van de draden die van schakelaar naar de boordnet computer loopt zaten maar liefst vijf overgangen. Totaal onnodig. Wij hebben met de klant overlegd en alle verbindingen opnieuw gesoldeerd. Het vervangen van de bedrading zou een stuk duurder uitpakken. Nadat we alles hadden geoptimaliseerd werden er diverse geslaagde proefritten gemaakt. Waarna de auto weer opgehaald kon worden. De klant was wel zeer verrast toen wij aangaven dat het achteraf opbouwen van de cruise-control niet netjes was gedaan. Hij had de T5 zoals reeds vermeld nieuw aangekocht. Toen der tijd had hij de Transporter besteld met cruise-control en had geen weet dat dit achteraf was opgebouwd.

Contact

Wilt u contact met onze techneuten? U kunt ze bereiken via T 0416-691396. Een email sturen kan ook. Wij nemen dan contact met u op. 

Comment