Camper regeleenheden zijn uitgesproken met elkaar

Onderwerp van deze blog is een camper, gebaseerd op een Citroen Jumper van 2008 met motorcode 4HU. Voor we aan ons deel van de diagnose beginnen, zullen we allereerst de voorgeschiedenis beschrijven. De camperbezitters zijn onderweg gestrand. De motor begon in eerste instantie in te houden. Waarna vervolgens het motorvermogen achterwege bleef en een flinke rookontwikkeling vanuit de uitlaat werd waargenomen. De motor werd afgezet, echter wilde die daarna niet meer aanslaan. Slechts één keer lukte het nog om de motor met veel hoesten en proesten aan te laten slaan. Bij aanraking van het gaspedaal sloeg die ook echter direct weer af. De camper werd afgesleept naar het garagebedrijf. Hier is men begonnen aan de diagnose van de omschreven storing. Diverse systemen werden gecontroleerd. Ook de afsluitweerstanden en spanningniveau's van de CAN-bus werden onderzocht. Samen met de helpdesk voor technische ondersteuning waar het autobedrijf bij aangesloten is, werd uiteindelijk besloten dat de BSI de oorzaak van het probleem moest zijn. 

Is de BSI de boosdoener of toch niet ...

Is de BSI de boosdoener of toch niet ...

Een nieuwe BSI werd besteld. Deze kon na een aantal dagen worden gemonteerd. De BSI is een onderdeel van de startblokkering. Normaal dient een nieuwe BSI geprogrammeerd te worden. Echter is deze Citroën Jumper een samenwerking van PSA en Fiat. De fabrikanten hebben gekozen om het Code 2 startblokkeringssysteem van Fiat toe te passen op dit gezamenlijke platform. In dit geval is de BSI (een Fiat Body Control Module) dus bijna plug & play. De enige startblokkeringsdata die nog geprogrammeerd moet worden zijn de sleutels van de camper. Nu voelen de trouwe lezers de bui al hangen. Het probleem was echter niet opgelost. We treden weer in herhaling, maar een BSI of Body Control Module is een zeer complexe computer die helaas maar al te vaak onnodig wordt vernieuwd. Het autobedrijf nam contact met ons op of wij een diagnose wilde starten aan de camper. We verzochten hun vriendelijk zoveel mogelijk op papier te zetten over de voorgeschiedenis en hun werkzaamheden. Aan dit verzoek werd ruimschoots voldaan. Zie onderstaande informatie. Men was hier duidelijk niet over een nacht ijs gegaan.

CAN-bus diagnose

In de documenten viel mij één ding snel op. Namelijk het spanningsniveau op de CAN-bus gemeten. Wij controleren de CAN-bus signalen met een automotive labscoop. Met een multimeter wordt de gemiddelde spanning op de CAN-bus gemeten. Deze zal grofweg gezegd rond de 2,5 Volt liggen. Dit is echter geen garantie dat de signaalvorming dan ook goed is.

Basis diagnose gestart

We beginnen uiteraard met het uitlezen van de verschillende systemen en hun foutcodes.

Uit de foutcodes kunnen we halen dat de motor-ecu geen communicatie heeft met de BSI. De BSI heeft op zijn beurt geen communicatie met de motor-ecu. Ook is te zien dat er geen communicatie is met de ABS regeleenheid. Hierna werd de automotive labscoop aangesloten op de High speed CAN-bus. Daarop was onderstaand signaal te bewonderen.

Een overload op de high speed CAN-bus

Uit dit signaal kunnen we opmaken dat communicatie niet meer mogelijk is. De bus staat namelijk helemaal vol. In het schema hadden we gezien dat de ABS module tussen de BSI en de motor-ecu in zit.

CAN-bus schema

Door van de ABS module de ingaande CAN-bus draden met de uitgaande CAN-bus draden te verbinden konden we de CAN-bus communicatie herstellen.

Een mooi CAN-bus scoopbeeld

Hierop hebben we de ABS module doorgemeten en onze conclusie was dat deze defect was. 

Was dat alles.....?

Nu er weer communicatie was tussen de motor-ecu en de BSI, kon de motor wel gestart worden. De motor sloeg ook aan. De motor draaide echter ontzettend onregelmatig. Diverse foutcodes op injectoren kwamen steeds terug.

Blijkbaar kampte de camper dus met een extra probleem in het motormanagementsysteem. Wat de oorzaak daarvan was, houdt u van ons te goed in een volgend blog. Of misschien houden we deze informatie wel geheim ...

Contact

Via onze website kunt u ons een email bericht sturen. Bellen kan ook. Ons telefoonnummer is T 0416-691396.

Comment