Verschillende problemen en storingen met de cabrioletdaken van VAG

Na het blog verhaal over de Volkswagen Eos cabrioletdak-transplantatie worden we vaak als Eos cabriodak specialist betiteld. Ook het blog verhaal over de Audi A4 wordt zeer goed gevonden. Zeker nu het mooie weer eraan komt en men weer open wil gaan rijden staat onze werkplaats soms vol met cabrio's. De hele winter heeft het dak dicht gezeten en nu het eindelijk weer open kan weigert deze dienst of werk maar half. We zullen een aantal ervaringen van de afgelopen twee weken de revu laten passeren.

Audi A4 dak sluit niet aan voorzijde

Het gehele vouwdak gaat gewoon open en dicht alleen de vergrendeling aan de voorzijde werkt niet. Of deze begint te ratelen zoals in onderstaand filmpje:

Na onze reparatie methode werkt ook dit deel van het dak weer juist.

Zonnedak van de Eos gaat niet open of heel langzaam

Het ratelen van de Audi A4 komen we helaas ook tegen bij de Volkswagen Eos. In dat geval is het de motor van het zonnedak die ratelt. De oorzaak is onvoldoende onderhoud aan het zonnedak. Hierdoor glijdt het dak niet meer soepel. Het mechanisme om het zonnendak te openen gaat defect en moet vervangen worden. Wat veel belangrijker is dat het stroef verlopen van het zonnedak wordt opgelost. De enige juiste methode om hier goed bij te komen is door het zonnedak geheel te demonteren.

Techneut Jeffrey heeft hier het complete zonnedak in zijn handen

Het dak wordt met speciale steunen in de service stand gezet. Hierna kan na diverse demontage werkzaamheden het zonnedak eruit gehaald worden. Vervolgens reinigen en smeren we het mechanisme grondig. We gebruiken hier het door Volkswagen aanbevolen vet en spray voor.

Vaak worden we gebeld met de opmerking dat het zonnedak motortje al is vervangen. Een behoorlijk prijzig onderdeel. Echter is het smeren niet serieus genomen en werkt het zonnedak nog steeds niet naar behoren. Het kan zelfs gebeuren dat het nieuwe zonnedak motortje weer defect raakt. In sommige gevallen is dan het hele mechaniek in dit motortje in elkaar gelopen.

In het filmpje zien we eerst een goed werkend zonnedak motortje en daarna een die kapot is gegaan door het niet serieus uitvoeren van het smeren van het mechaniek.

Na het uitvoeren van onze complete reparatie voor bovenstaand probleem ging deze Belgische Eos berijder weer helemaal happy naar huis.

Een soepel werkend zonnendak met als resultaat dat de hardtop weer geopend kan worden

Een soepel werkend zonnendak met als resultaat dat de hardtop weer geopend kan worden

Goedkoop blijkt duurkoop

Onderstaande Eos kwam binnen met al het nodige aan nieuwe/gebruikte onderdelen. De dealer had diagnose gesteld dat de hydraulische pomp defect was. De klant had zelf een hydraulische pomp gevonden op internet. De compleet nieuwe hydraulische pomp werd gemonteerd, maar nog steeds werkte het dak niet goed. Hierna werd ontdekt dat de ECU voor het elektrische/hydraulische cabrioletdak nat was geworden. Bij een demontage bedrijf werd een ecu gevonden en gemonteerd. Ook werden de stekkers  waar nodig hersteld. Ook nu werkte het dak nog niet. Dus:

  • Een gebruikte ECU
  • Bedrading en stekkers hersteld
  • Een nieuwe hydraulische pomp

Niets van deze reparaties had het openen en sluiten van de hardtop kunnen herstellen. De cabriolet werd in Wijk en Aalburg afgegeven en wij mochten ons nu buigen over het probleem. Al snel werd duidelijk dat het behoorlijk vochtig was in de kofferruimte. Ook wilde de kofferbak vaak niet open. Ervaring heeft ons geleerd dat dit wel eens de oorzaak kan zijn van een geoxideerde stekker. Niet alleen die stekker was geoxideerd. Ook de slotmotor zelf was geoxideerd. Deze componenten werden vernieuwd en nu werkte de kofferklep weer naar behoren. Met ons diagnoseapparaat kunnen we alle sensoren controleren van het dakmechanisme. Hier waren geen verdere problemen mee. Wel stond er een CAN-bus foutcode in de electronica van het cabrioletdak. Deze was niet te wissen. Onze CAN-bus meting liet zien dat we een prima CAN-bus signaal hadden op de ecu van het cabrioletdak. Die dag hadden we drie Volkswagen Eos binnen staan. Het was dus een kleine moeite de ecu te wisselen met een andere Eos. Dit loste het CAN-bus probleem op. De ECU van het autodemontage bedrijf was dus niet helemaal zuiver. Dat is vervelend, maar nog vervelender was het feit dat het cabrioletdak nog niet werkte. We kregen het vermoeden dat de hydraulische pomp niet genoeg druk kon opbouwen. We controleerden de magneetkleppen en demonteerde de pomp gedeeltelijk. Hier konden we weinig mis aan zien. We besloten dus ook deze "nieuwe" hydraulische pomp eens te wisselen. En ja hoor......

Het cabrioletdak functioneerde weer. Om te controleren of de Can-bus fout ook de werking van het cabrioletdak beïnvloede monteerden we de eigen ECU weer terug.

We waren wel een beetje verbaast dat het dak goed functioneert met de CAN-bus foutcode in de cabrioletdak ecu  hard aanwezig. Wellicht dat dit nog andere problemen gaat geven. We hebben de klant hierop gewezen. Dan toch nog maar eens de als nieuw aangekochte hydraulische pomp terug plaatsen.

En zie hier onze conclusie onomstotelijk bewezen. De hydraulische pomp die aangekocht was via internet. Er ook echt als nieuw uitzag. Was toch niet goed genoeg. De eigenaar hebben we een 100% goed gereviseerde hydraulische pomp aangeboden. Deze was een stuk goedkoper als een nieuwe bij Volkswagen vandaan. De klant koos toch liever voor het avontuur. Later belde hij nog op dat het dak weer functioneerde met een hydraulische pomp van een demontage bedrijf. Nu maar hopen dat die het beter blijft doen dan de zogenaamde nieuwe....

Hieronder nog wat leuke plaatjes van diverse cabriolets.

Contact

Heeft u een vraag voor onze techneuten. Bel dan met T 0416-691396. U kunt ook een email aan ons sturen via deze website

Comment