MINI ONE kampt met onzichtbare storing

Een bevriende diagnose technicus van een ander autobedrijf verzocht ons om de software van de motormanagement computer (DME) te updaten. Hij was al een poosje met een MINI van bouwjaar 2008 met een N12B14 motor aan de slag. Van deze MINI was de cilinderkop gereviseerd, omdat er een verbande uitlaatklep in zat. Na de cilinderkop revisie kwam de foutcode 2968 - onlogisch signaal van inlaat nokkenas, telkens direct na een motorstart terug. De motor liep echter keurig rond. Ondertussen was de timing al meerdere keren met speciaal gereedschap gecontroleerd. 

Het speciaal gereedschap voor de distributietiming past perfect over de nokkenassen heen

Het speciaal gereedschap voor de distributietiming past perfect over de nokkenassen heen

Maatregelplan

Nadat we het maatregelplan hadden doorlopen en de software van de MINI hadden geüpdate was het probleem echter niet verholpen. In overleg sloten we onze automotive labscoop aan op beide nokkenassensoren en de krukassensor. Deze meting noemen wij een combi-meting. Met deze combi-meting kunnen we de elektronische timing controleren. Hiermee bedoelen we zoals de motormanagement computer (DME) de informatie van de sensoren binnen krijgt. Wanneer we onze meting vergelijken met een voorbeeld meting kunnen we beoordelen of de timing juist staat. Onlangs hebben we hier ook over geschreven in het VW Transporter T5 blog.  We kiezen één punt in het nokkenassignaal en controleren de off-set ten opzichte van het BDP punt in het krukassignaal. Door het aantal tanden off-set te tellen en te vergelijken met een goed voorbeeld signaal kunnen we bepalen of de auto elektronisch op tijd staat.

Goed voorbeeld

Goed voorbeeld

Probleem MINI

Probleem MINI

Zoals iedereen kan zien is er een duidelijk verschil in de timing off-set. Met deze conclusie en de wetenschap dat het probleem was ontstaan na de cilinderkop revisie, ging te auto retour afzender. We gaven aan dat het pulswiel misschien wel niet juist gemonteerd was, maar dat het duidelijk was waarom de motormanagement computer (DME) de foutcode op de inlaat nokkenassensor opsloeg. Opnieuw werd alles gecontroleerd en zelfs de al teveel opgerekte ketting werd vernieuwd. Niets van dit alles bracht de oplossing. Er werd ons opnieuw gevraagd het probleem te onderzoeken.

Deze keer hadden we meer voor onderzoek gedaan en zo hadden we bij een collega bedrijf een MINI geregeld met dezelfde specificaties. Zodoende konden we beide auto's onder dezelfde omstandigheden meten. Deze motoren zijn uitgerust met het BMW VANOS systeem. Hiermee wordt de timing van beide nokkenassen geregeld. Dit zou ook nog wel eens een probleem kunnen veroorzaken.  Ook hadden we al een combi-meting laten uitvoeren op een MINI met dezelfde motor ergens anders in het land.

Vergelijkend waren onderzoek

We sloten opnieuw onze scoop aan op de probleem MINI om zodoende de timing nogmaals te controleren. We deden dezelfde meting op de voorbeeld MINI. Ook nu konden we het verschil in off-set zien, maar er viel ons nog meer op. Namelijk na een aantal controles werd duidelijk dat de VANOS verstelling van de probleem MINI niet werkte. Dit was waarschijnlijk het gevolg van de 2968 foutcode op de nokkenassensor. Hier hadden we de eerste keer niet goed over nagedacht. We deden onze meting nogmaals op beide auto's echter nu met de VANOS verstelling connectors los genomen. Nu konden we zien dat de timing off-set wel gelijk was.

Goede MINI

Goede MINI

Probleem MINI

Probleem MINI

Zoals we hierboven kunnen zien is bij beide MINI's de timing off-set gelijk. Om de signalen eens goed te vergelijken, hebben we de metingen uitgeprint. Hierdoor zagen we eigenlijk gelijk nog iets anders. Waarschijnlijk zien jullie het ook, nu beide signalen zo netjes onder elkaar staan.

Goede MINI

Goede MINI

Probleem MINI

Probleem MINI

Hadden we ons eerst geconcentreerd op de smalle enkele opgaande puls. Nu werd onze aandacht naar de "te" smalle massaschakeling tussen de dubbele puls getrokken. Dit zou een probleem met het pulswiel betekenen. Bij beide MINI's hebben we het kleppendeksel los genomen. Alle segmenten en dieptes van het pulswiel werden van beiden gemeten en er werd geen verschil ontdekt. Hoe kan dat nou?

Huiswerk

De metingen werden naar onze scoop support verstuurd. Ook zij oordeelden dat er een probleem met het pulswiel moest zijn. De suggestie werd geopperd dat pulswiel misschien magnetisch zou zijn. 's Avonds zijn wij ook nog vaak bezig met dit soort storingen. Zo helpen wij anderen en helpen anderen ons weer. Dat is een voordeel van een netwerk. Dus werden de scoopbeelden naar diverse bevriende techneuten gestuurd. Ook daar kwam men met een idee van magnetisme. Tijdens de research vonden we ook nog enkele websites waar geopperd werd dat een  foutieve klepdeksel montage de afstand van de sensor zou beïnvloeden. Er zou zelfs een procedure bij Peugeot zijn om het kleppendeksel af te stellen. Deze motoren worden namelijk ook bij Peugeot toegepast. Aan het eind van de avond hadden we een mooi plan van aanpak voor de volgende dag. De naaidoos van vrouwlief werd zelfs geplunderd.

Uit ervaring weten we dat het nokkenassignaal meestal naar massa wordt geschakeld als er een stuk metaal voor de sensor-tip staat. Dit hebben we nogmaals bevestigd en ons probleem moest dus voor 100% in het kleine segment zitten. Voor alle zekerheid hebben we de afstand van de sensor naar het pulswiel nog gemeten. Ook deze afstand was van beide auto's gelijk, namelijk 21,2 mm. Dit lag in de lijn der verwachting, want anders zou het hele signaalpatroon anders zijn geweest. Maar om met de wijze woorden van Wout Bouman te spreken. Vertrouwen is goed, maar controle is beter!

Zou het pulswiel magnetisch dan toch magnetisch zijn? Zie hieronder het resultaat ...

De naald uit de naaidoos van vrouwlief blijft keurig hangen aan de magnetische kleine nok van de probleem MINI. We hebben dit ook op de andere nokken geprobeerd van alle vier de nokkenassen. Op geen enkele nok bleef de naald hangen. Behalve die kleine nok van de inlaat nokkenas op de probleem MINI.

Hierboven het bewijs dat de naald echt niet blijft plakken op de andere nokkenas. Door de magnetische nok wordt het hall-effect heel anders beïnvloed als bij een normale metalen nok. Hierdoor schakelt het signaal te kort naar massa. De motormanagement computer (DME) ziet dat het omschakelpunt van het inlaat nokkenassignaal op het verkeerde tijdstip komt. De andere omschakel-punten liggen wel juist. Hierdoor zet de ecu dus de foutcode van een onlogisch signaal en niet de foutcode op een probleem met de Vanos.

We willen een ieder bedanken voor het meedenken met deze leuke en interessante storing.

Contact

Heeft u ook een hardnekkige storing in uw BMW MIINI? Onze techneuten bijten zich er graag in vast. Via T 0416-691396 kunt u met ons in contact komen. U kunt uiteraard ook een bericht via onze website versturen. 

Comment