LED koplampen van BMW 5-serie (F10) werken niet goed na APK

Veel moderne auto's zijn uitgerust met LED verlichting. Een betrouwbare energie zuinige verlichtingstechniek. Voordeel van LED is de lange levensduur en de ontwerp vrijheid die de stylisten van een autofabrikant er door krijgen.

De hoofdrolspeler in deze blog, een BMW 5-serie 528i had tijdens de APK-keuring een verlichtingsstoring opgelopen. Vooaf aan de APK werkte de verlichting nog perfect. Het info display vermelde dan ook geen storingen. De keurmeester die de APK uitvoerde controleerde zoals hoort de afstelling van het dimlicht. Tijdens deze controle routine meende de keurmeester een afwijking in de afstelling te zien. Het dimlicht is van het type Xenon. Om de afstelling t ekunnen uitvoeren is diagnose apparatuur nodig. De keurmeester sloot dus zijn Autel diagnose apparatuur aan en selecteerde de functie om de dimlicht afstelling uit te voeren. De afstellingsprocedure werd doorlopen en succesvol beëindigd.

Toen de BMW de werkplaats uitgereden werd, ontdekte de keurmeester dat iets niet klopte met de verlichting. Op het info-display verscheen een melding dat het dagrijlicht en de zijmarkeringslverlichting uitgevallen waren. Controle van deze verlichting wees uit dat dit ook echt zo was. Wat nu?

Cursus LED verlichting

Om diagnose te kunnen stellen aan zo'n moderne LED verlichting dient de werkplaats kennis van zaken te hebben. Toen wij dus bij deze BMW storing betrokken raakten, besloten we eerst de beschikbare documentatie grondig te bestuderen. 

bmw_led

Vooraanzicht van de BMW F10 met LED verlichtingstechnologie met rechts het elektrisch systeem overzicht en schema van de LED verlichting in de BMW F-series.

BMW_LED_Wiring

We controleerden de codering van de FRM Beenruimte module. Deze klopte exact met de bij BMW bekende voertuigorder. De initialisatie van de LED koplamp driver modules bracht ook niet het gewenste resultaat. We moesten verder met de diagnose. 

Op zich was het vreemd dat beide LED koplamp driver modules defect geraakt zouden zijn. Niet te vergeten dat deze modules een slordige EUR 300 per stuk kosten. Zomaar op een module gokken zou weleens heel duur kunnen uitpakken dus. Dat de FRM module en beide koplampen ook flink aan de prijs zijn zal een ieder begrijpen. 

In de FRM Beenruimte module waren een aantal harde foutcodes opgeslagen. Deze wezen op een probleem met zowel de markeringslichten als de designlampen in zowel de linker als de rechterkoplamp. Als deze lichtfuncties worden door de LED's verzorgt. Wanneer we de LED koplamp driver modules loskoppelden van de koplamp verdween de lichtfunctie fout, echter kwam er een LIN communicatie fout voor terug. Dit maakte voor ons duidelijk dat de LIN communicatie tussen FRM en koplampen in orde was. De koplamp modules op hun beurt functioneerden niet, ze stuurden de LED's niet correct aan en zetten daarop de verlichtingsfunctie foutcodes. 

F10_LED_DTC
F10_LED_DTC

Een probleem oplossing beredeneren is mooi, zekerheid heb je pas als de storing echt verholpen is. Hiervoor moesten we een LED koplamp driver module bestellen. De volgende dag wisten we het wel zeker. Na montage en initialisatie van de nieuwe LED driver module functioneerde de rechter koplamp weer perfect. Nu was het zaak ook een module voor de linker koplamp te bestellen. Toch tricky dat zo'n Autel diagnose apparaat twee van die kostbare LED driver modules kan ruïneren ...

BMW LED koplamp driver modules

BMW LED koplamp driver modules

Contact

Onze techneuten zijn bereikbaar via T 0416-691396. Een email sturen kan ook. Gebruik hier het formulier voor dat op onze website staat.

Comment