Buik vol van de BMW 5-serie E60

Een trotse kersverse eigenaar van de BMW 530D uit 2004 heeft kort plezier gehad van zijn aankoop. Al snel blijkt namelijk dat de accu regelmatig leeg is. Zijn autobedrijf plaatst een nieuwe accu. Alleen zijn de problemen hier niet mee opgelost. De auto kamt dus met een verhoogde ruststroom. De E60 gaat in overleg naar een BMW specialist. Daar staat de auto vijf weken. In die weken worden diverse modules uitgewisseld. Tot grote ergernis zonder resultaat. Met een fikse rekening van € 1100,- in de kontzak wordt de BMW met nog hetzelfde probleem terug gehaald. De BMW blijkt zelfs nog enkele extra storingen te hebben bij terugkomst. Het airbag systeem meldt nu ook een storing in het display.

Toch geeft de BMW eigenaar niet op! Hij brengt de auto naar een derde autobedrijf. Daar wordt door de autotechnicus geconstateerd dat niet de juiste accu is geplaatst door het eerste bedrijf. Opnieuw wordt de accu vernieuwd. Dit keer voor het juiste type. Hij voert zoals het behoort een accu registratie uit. Ook constateert hij dat de BMW vol met foutcodes staat die niet zijn te wissen. De eigenaar van dit autobedrijf geeft eerlijk aan dat dit de mogelijkheden van zijn bedrijf te boven gaat. Hij adviseert om de BMW naar Wijk en Aalburg te brengen voor diagnose.

Safety and Gateway (SGM)/Advance Crash Safety Module (ACSM)

Na het aanhoren van de geschiedenis zijn we de diagnose gestart. We begonnen met het oplossen van de airbag storingen. Het airbag systeem in dit model 5-serie is behoorlijk complex. Om die reden reageren we in het AMT-garageforum vaak als volgt: "Niet aan dit systeem beginnen als er geen juiste diagnose apparatuur voorhanden is." Natuurlijk niet leuk om te horen als je op zoek bent naar hulp of informatie. Echter heeft onze reactie alles te maken met de complexiteit van dit systeem. Er zit namelijk niet één airbag module in deze auto. Het is een compleet netwerk waarbij de Safety gateway communiceert met diverse satelliet modules.  Elke satelliet heeft zijn eigen computer. De communicatie van dit systeem wordt Byte-flight genoemd. Wanneer componenten of modules los genomen worden van dit systeem beginnen de problemen. Er ontstaan foutcodes die niet meer te wissen zijn. Oplossing van deze foutcodes kan alleen met dealer level diagnose equipement. Hieronder de foutcodes die we in de Safety gateway van deze E60 tegen kwamen:

  • 93BC - No message (0x11), reciever SIM, transmitter SBSR
  • 93BD - No message (0x12), reciever SIM, transmitter SBSL
  • 93AD - System time fault

Bij onze ingangsdiagnose telden we 33 foutcodes. Na wissen en proefrijden hadden we er nog 19 over. Nadat we de storingen in de Safety gateway  hadden opgelost bleven er nog 16 over.

BMW ingangsdiagnose rapport

BMW ingangsdiagnose rapport

 

Foutcodes op het Karosserie CAN-bus netwerk

Op het K(arosserie) CAN-bus netwerk zitten 13 modules in deze E60. Elke modules toonde permanente foutcodes op het K-CAN-bus netwerk. Foutcodes als E2C4 - E104 - E184 - E504 - E704- -E584 - D944 - E244 - E444- E484 en D904 waren permanent aanwezig en niet te wissen. Onze automotive labscoop werd aangesloten op dit K-CAN netwerk. Meteen werd duidelijk waarom deze foutcodes actief aanwezig waren.

Meting aan de K-CAN met onze automotive labscope

Het K-CAN-Low signaal ligt nagenoeg aan massa. Een snelle weerstandscheck naar massa gaf als uitkomst 16 Ohm. Dit hoort oneindig te zijn. We moesten dus op zoek naar een module, bedrading of een stekker die massasluiting maakte.

Weerstandsmeting naar massa

Weerstandsmeting naar massa

Zoals beschreven bestaat dit netwerk uit 13 modules. Na een zoektocht komen we uit op de module onder de rechter voorstoel. Deze is de veroorzaker van de sluiting naar massa. Na los koppelen van deze module van het netwerk is het signaal weer zoals we verwachten. Beetje veel berichten, maar dat komt doordat het netwerk een module mist.

Keurige communicatie blokken

Alle foutcodes, op twee na kunnen gewist worden. Er zit nog een defecte gloeibougie in de motor en de positiesensor van spiegelverstelling geeft een verkeerd signaal. Nu de auto "nagenoeg" storingsvrij is kunnen we beginnen aan de verhoogde ruststroom controle. Mensen die onze blog volgen weten wat dat betekend.  We sluiten onze automotive labscoop wederom aan, alleen nu stellen we deze in op een 12 uurs-meting. We kunnen hierdoor gedurende 12 uur monitoren wat het stroomverbruik de wagen is. In onze werkplaatsdocumentatie kunnen we zien na hoeveel tijd er welk systeem uitgeschakeld wordt. Tot uiteindelijk de auto compleet in rust gaat.

Om de lekstroom nog duidelijker in beeld te brengen sluiten we een losse ampèremeter aan. Zoals we eigenlijk al verwachten was het probleem met de verhoogde ruststroom opgelost. De bestuurdersstoelmodule veroorzaakte de storingen op het K-CAN netwerk en indirect dus ook het leeg raken van de accu. 

Door de storing op de juiste manier aan te pakken konden wij al snel aangeven wat de oorzaak was. Lukraak modules verwisselen zorgt voor een gebed zonder eind. We zien namelijk ook regelmatig auto's waar meer 50 modules in zitten. Ga dan maar eens modules wisselen! Ook worden door modules wisselen nieuwe problemen gecreëerd. Immers is het maar de vraag of de donor modules over de juiste configuraties beschikken.

Definitieve oplossing

We hebben het autobedrijf dat de BMW bij ons had gebracht onze bevindingen voor gelegd. De opties die we zijn klant konden bieden waren. Stoelmodule vernieuwen en coderen of de stekker op de module los laten liggen. De beste oplossing werd gekozen. Een nieuwe stoelmodule werd besteld. Na montage en coderen voerden wij onze eindcontroles uit. Twee ruststroom metingen toonden aan dat de BMW genezen was. De 5-serie ging weer braaf slapen!

Oude stoelmodule

Oude stoelmodule

Contact

Kampt uw BMW ook met een vervelende storing? Neem dan eens contact met onze technici op. Zij staan u graag te woord. U kunt ons bereiken via T 0416-691396 of door ons een email te sturen.

Comment