Festival eindigt in drama

De eigenaar van een BMW E61 gaat gezellig naar een festival in Duitsland. Alleen wil het weer niet mee werken. Noodweer verpest het festival behoorlijk en als de eigenaar van de BMW terug naar huis wil met zijn auto wordt het nog minder leuk. De centrale deurvergrendeling blijkt niet meer te werken. Met de sleutel kan alleen de linker voordeur open gemaakt worden. Nadat het contact aangezet is, blijft het dashboard dood. Ook het audio- en navigatiesysteem geeft geen enkel teken van leven. Vreemd genoeg kan de motor wel gestart worden en kan er met de BMW gereden worden. De eigenaar heeft zijn auto in onderhoud bij een merkspecialist. Die wordt gecontacteerd. Samen voeren ze telefonisch nog enkele tests uit. Helaas zonder resultaat. De BMW gaat naar een lokale dealer voor verdere diagnose van deze vreemde storing. De merkspecialist en de Duitse BMW dealer hebben uitvoerig contact maar de oorzaak kan niet gevonden worden. De auto wordt door de ANWB gerepatrieerd naar Nederland.

De merkspecialist begint zijn diagnose en constateert al snel dat er niet te communiceren is met het voertuig. Het alarm blijft actief waardoor de alarmlichten blijven knipperen. De vraag wordt op het AMT garageforum geplaatst. Hier komen heel wat reacties binnen. Ook wij reageren met ideeën en tips. Men demonteert het aftermarket alarm om uit te sluiten dat het alarm een oorzaak is. Helaas brengt dit nog steeds geen leven in de brouwerij. Het netwerk van de auto ligt helemaal plat. Er word met een multimeter het signaal van de CAN bus gemeten. Op de draad van de CAN High verbindingen wordt 3,9V gemeten. Op CAN Low staat 0V. Zo luidt de uitkomst. Er wordt een sluiting met massa vermoed. Hiervoor worden diverse modules los genomen en na los nemen van de KBM module is het voltage al beter. Namelijk 0,5-0,7V op CAN Low.

"Inmiddels diverse metingen verder en overgegaan tot uitwisseling van modules, gestart met de KBM module, geen resultaat (wel normalen spanning op CAN low inmiddels). Centrale gateway uitgewisseld, MDS can bus module uitgewissled, allen zonder resultaat. De status is doorgegeven aan de expert en de expert (verzekeringskwestie) heeft voorgesteld biedingen aan te vragen, dit gaat ook gebeuren"

Het verhaal lijkt geen happy end te krijgen, maar na een tijdje wordt een nieuwe reactie in het topic geplaatst.

"CAS module is vervangen en geprogrammeerd zonder resultaat, de auto is bij BMW geweest waar in overleg met BMW NL diagnose is gesteld, geen resultaat (en een dealer praat makkelijk over modules vervangen (met bijbehorende kosten) zonder garantie op succes. 

De huidige status is als volgt. CAN low staat op 0V (ergens kortsluiting naar massa zou ik zeggen, CAN high op 4-4.6V. dit is de CAN bus van het komfort systeem (zwart / geel). Zodra de KBM wordt afgekoppeld zijn beide CAN spanningen in orde. De KBM is uitgewisseld zonder resultaat. Vermoeden is dat 1 van de komfort systemen de massa veroorzaakt en dit onjuist doorgeeft naar de KBM. Theoretisch zou dit betekenen dat het hele CAN systeem (twisted pair) nagelopen dient te worden, net zoiets als een speld in een hooiberg. Groot nadeel is dat de deuren niet open kunnen en bv ook de stoelen niet bediend kunnen worden waardoor deze niet gedemonteerd kunnen worden. Overigens is er water gevonden bij de ECU van de active steering (bijrijdersstoel onder mat), dit staat nu te drogen maar ik heb niet het idee dat dit iets gaan brengen"

De topicstarter vraagt of er gegadigden zijn om dit probleem samen met hem op locatie op te lossen. We geven direct aan dit probleem wel te kunnen oplossen, alleen dan wel bij ons in de werkplaats. Daar hebben we immers alle middelen beschikbaar om deze complexe storing te lijf te gaan. Namelijk Kennis, Informatie en Tools. Zodoende komt de wagen op 15 september naar Wijk en Aalburg.

Prioriteit was het weer kunnen communiceren met het voertuig

Onze eerste doel was de communicatie tussen diagnose apparaat en de BMW te herstellen. In onze werkplaats documentatie zijn we op zoek gegaan naar het juiste netwerk schema. Er zijn heel wat verschillende netwerk schema's te vinden. Afhankelijk van bouwjaar en uitvoering. In dit voertuig verloopt de communicatie via Safety and Gateway (SGM) module. Pin 7 van de EOBD stekker gaat naar deze module die in verbinding staat met het K-Can netwerk. Voedingen en massa's van de SGM waren in orde. Zo ook de k-line vanaf de EOBD stekker. De SGM was dus defect. In de auto lag reeds een gebruikte SGM. Nadat we deze donor SGM monteerden kon onze diagnose apparatuur in ieder geval weer communiceren met de BMW. De automatische voertuig identificatie herkende de juiste BMW weer.

Scoop versus multimeter

Nu was het K-CAN netwerk aan de beurt om onderzocht te worden. In het forum lazen we dat de CAN-Low lijn aan massa zou hangen. Dit hebben we gemeten, echter luidde onze conclusie anders. De K-CAN lag niet aan massa. Belangrijk is te weten wat de rust spanningen zijn op een netwerk. Niet elk netwerk is hetzelfde. Ook lezen we regelmatig door middel van weerstand metingen een comfort CAN netwerk gecontroleerd kan worden. Men denkt hier dan net als bij het powertrain CAN netwerk 60 Ohm te meten. Dit gaat echter helemaal niet op voor het comfort netwerk. Informatie en kennis zijn dus cruciaal bij dit soort netwerk storingen.

Informatie

We zien hierboven de rustspanningen van het K-CAN netwerk. Te zien is dat HIGH draad op BIJNA 0V ligt en dat de LOW rond de 4,8V ligt. Dus niet zoals in het topic beschreven wordt. Men had gemeten met een multimeter. Wij gebruiken liever een automotive labscoop om het signaal zichtbaar te maken.

Ons onderzoek naar defecte modules verliep niet gemakkelijk, maar door systematisch te werk te gaan met de juiste informatie en de juiste tools konden we het netwerk weer in het gareel krijgen. 

De K-CAN van de BMW zoals die hoort te zijn

Verschillende modules hadden verschillende negatieve uitwerkingen op het netwerk. Hieronder een aantal scoopbeelden van hoe het niet hoort.

Er lag nog een gebruikte KBM in het voertuig, deze hebben we aangesloten. Die werkte goed en had geen negatieve invloed op ons netwerk. Na coderen konden we de deuren weer openen. De nieuwe CAS hebben we succesvol geprogrammeerd op het voertuig. Uiteindelijk hadden we een lijst met modules die een negatieve invloed hadden op het netwerk. Van deze modules hebben we uiteraard de voedingen en massa's gecontroleerd. Ook hadden we nog een paar modules die geen negatieve invloed hadden op ons netwerk, maar nog niet communiceerde. Wij hebben met deze conclusie contact opgenomen met Martijn van Autolab. 


Contact

Heeft u een technische vraag voor onze diagnose specialisten? Bel dan met T 0416-691396 of stuur een email via de website. Vriendelijk verzoek om altijd de voertuiggegevens bij de hand te houden of te vermelden.

Comment