Korte hardnekkige storing

Via een autobedrijf kregen wij een BMW 3-serie, van het type E91, aangeboden met een behoorlijk irritante storing. De berijder klaagde over het feit dat de auto soms vreemde fratsen had. Het meest voorkomende probleem was het plotseling uitvallen van alle meters in het instrumentenpaneel. Hierbij gingen dan spontaan alle controlelampjes aan en weer uit. Meestal was de storing slechts een paar seconden aanwezig om daarna weer heel lang weg te blijven. Ook was incidenteel een korte harde brom hoorbaar over de luidsprekers.  Het autobedrijf had de BMW uitgelezen. Een waslijst aan CAN-bus fouten kwam tevoorschijn. Na overleg met onze techneuten werd de auto aangeboden bij ons diagnosecentrum in Wijk en Aalburg. 

Paniek op het comfortnetwerk

Zoals altijd starten wij met een volledige systeemscan. Het voertuigrapport met daarin de opgeslagen foutcodes, is ons diagnose uitgangspunt. Met behulp van de foutcodes kunnen wij een inschatting van het probleem maken en ons wapenen met technische informatie om gericht de strijd met de storing aan te gaan. De systeemscan bracht een groot aantal foutcodes op het zogenaamde comfortnetwerk aan het licht. Dit is een CAN-bussysteem met daarop aangesloten de regeleenheden die niet met de aandrijving van de auto te maken hebben. Aangezien er een flink aantal regeleenheden op dit netwerk zitten hebben wij meteen onze automotive labscoop aangesloten op het comfortnetwerk. Bepakt met scoop en diagnosetester werd de BMW ingezet voor woonwerkverkeer. Dit doen wij om kosten te besparen. Immers proefrijden met een auto die af en toe een storing vertoont kan een dure aangelegenheid worden. Helaas, op de rit naar huis gedraagt de BMW zich voorbeeldig en is de storing niet te bekennen.  Volgende ochtend weer vol verwachting op weg, de eerste kilometers is de storing nog steeds niet te bekennen. Eindelijk! De wijzers vallen weg en alle lampjes gaan aan. Door het gebruik van onze scoop is duidelijk te zien wat er gebeurt. Het comfortnetwerk vertoont problemen, na deze gebeurtenis zijn ook alle foutcodes weer terug. 

CAN-bus meting van het comfort netwerk. 

CAN-bus meting van het comfort netwerk. 

In het scoopbeeld is duidelijk te zien dat de CAN-low kortsluiting naar massa maakt. Vanaf het moment bij de pijl in de afbeelding beginnen de wijzers uit te vallen en lichten er velen controlelampjes op. Tijd om op zoek te gaan naar de veroorzaker! 

Zoeken naar een SpelD in een hooiberg

De uitdaging van dit soort storingen op het CAN-busnetwerk zit hem in het vinden van de oorzaak. Het kan namelijk zo zijn dat een regeleenheid de kortsluiting veroorzaakt. Worst case scenario is een probleem met de bedrading, deze loopt door de gehele auto heen, vaak ook door de minst gangbare locaties. Bij het makkelijkste beginnen dus!  In de kofferbak vinden we een drietal regeleenheden die goed te bereiken zijn. Deze ontkoppelen we van het netwerk waarna er weer proefgereden wordt. In de auto treffen we een aftermarket cruise controle systeem aan. Deze heeft een snelheidssignaal nodig om te kunnen werken. In dit geval komt dat signaal van het CAN-busnetwerk af. Van het autobedrijf wat de auto aangeboden heeft, horen we dat het systeem al ontkoppeld is van het netwerk. In het schema zien we dat het infotainment systeem ook deel van het netwerk uitmaakt. Ook deze ontkoppelen we. Tijdens het demonteren merken we een vreemd  rammelend geluid op uit de radio module. We waren het natuurlijk meteen met elkaar eens over het feit dat dit niet de bedoeling is. Als nieuwsgierige techneuten zijnde hebben we besloten om de radio uit elkaar te halen.  

Verassing! Er ligt geld in. Het muntje ligt direct tegen de contacten van de quad-lock stekker en de behuizing. In deze stekker zitten speaker en can-bus bekabeling. De kans is zeer groot dat dit  5 cent muntje het leven van deze BMW zuur maakt.  Met het geld verwijderd uit de radio werd de BMW weer mee op pad genomen naar huis. Zowel heen- als terugweg geheel storingsvrij. Stuk voor stuk werden de losgekoppelde regeleenheden weer aangesloten op het CAN-comfort netwerk.  Na meerdere storingsvrije ritten konden we concluderen dat de 3-serie weer storingsvrij terug kon naar zijn  eigenaar. 

Conclusie: Gebruik je radio niet als jukebox! Hij werkt veel beter zonder dat er geld in geworpen wordt.

Contact

Onze techneuten kunt u bereiken via T 0416-691396. U kunt ze ook een email sturen natuurlijk. Vermeld altijd de gegevens van uw auto in de email. Kenteken en identificatienummer (VIN) zijn gewenst. 

Comment