Accu van BMW telkens ontladen

Deze BMW 330i Touring (E91) kampte met een bijzonder probleem. Wanneer de auto niet werd vergrendeld ontlaadde de accu (batterij). Uiteindelijk was de accu zover ontladen dat de motor niet eens meer gestart kon worden. De BMW stond bij ons in de showroom. Al snel ontdekte Ruud dat bovengenoemd probleem zich voordeed. Immers hij is dagelijks betrokken bij onze koopwaar. Ruud besloot om de BMW, na de accu volledig te hebben geladen, een nacht te laten staan met de centrale vergrendeling gesloten. De volgende ochtend was er niets aan de hand. De accu verkeerde nog in een prima toestand om de motor te kunnen starten. Na nog enkele dagen testen wisten we het zeker. Alleen wanner de auto niet vergrendeld werd deed zich het probleem met de verhoogde ruststroom voor. 

Tijd voor een diagnose

In ons bedrijf staan we voor kwaliteit. Ook deze BMW moest perfect worden afgeleverd aan de toekomstige koper. De 3-serie werd dus tijdelijk van de showroom naar de werkplaats verhuisd zodat we met de storing aan de slag konden.

Allereerst maakten we een energie diagnose verslag met behulp van de aanwezige dealerlevel apparatuur. Zo'n energie diagnose geeft een duidelijk beeld van het gebruik van het voertuig en soms meldt het verslag welke regeleenheid de slaap-modus van het voertuig verstoord. 

Onze dealerlevel equipment biedt uitgebreide mogelijkheden

Onze dealerlevel equipment biedt uitgebreide mogelijkheden

12 Uurs meting

Het energie diagnose verslag gaf geen hints in de juiste richting. We moesten dus zelf de clandestiene verbruiker gaan opsporen. De automotive labscoop werd aangesloten om een 12 uurs meting uit te voeren. Bij deze meting meten we dus 12 uur lang het stroomverbruik van de auto. Een eventuele clandestiene verbruiker wordt dan dus zichtbaar. In deze meting zagen we dat telkens na 16 minuten het CAN bus netwerk in de BMW actief werd.

In onze technische documentatie lazen we dat het voertuig, wanneer niet vergrendeld, na exact 16 minuten een "power down" commando krijgt van de beenruimte (FRM) module. In onze patiënt leek dit zich elke 16 minuten te herhalen met als een gevolg een auto die nooit in slaap mode gaat.

Ruststroomgrafiek

Ruststroomgrafiek

Voertuigorder

De beenruimte (FRM) module werd vervangen. Deze module is geen plug & play module. BMW slaat in een aantal modules de zogenaamde "voertuigorder" op. De "voertuigorder" bevat naast de typesleutel ook alle belangrijke uitrustingskenmerken van de auto. Logisch dus dat bij vervanging van een dergelijke module codering en programmering noodzakelijk is.

Contact

Bent u op zoek naar een BMW speicalist? Onze techneuten zijn gepassioneerde vakidioten. Wilt u ook graag dat wij het onderhoud of de reparatie aan uw auto uitvoeren? Neem dan contact met ons op. Dat kan eenvoudig via T 0416-691396 of via het online afspraakformulier op deze website.

Comment