E90 transmissie schakelt niet naar D-stand

Niets is zo vervelend als een onbetrouwbare auto. De BMW 3-serie (E90) waar we dit keer over schrijven kampte met een probleem in de keuzehendel ontgrendeling, ook wel shiftlock genoemd. Regelmatig gebeurde het dat de keuzehendel shiftlock niet vrijgegeven werd. De keuzehendel vanuit de P-stand naar de R of D verzetten wilde dan niet lukken. Ook merkte de eigenaar van de E90 op dat soms onder het rijden het controle lampje van de automatische transmissie ging branden. De BMW kende al een flinke reparatiehistorie voor dit probleem. Men was al ruim een half jaar op zoek naar de oplossing. Zo waren onder andere de mechatronica in de automatische versnellingsbak en de complete keuzehendel al vernieuwd. Helaas was de storing hierdoor nog niet opgelost.

Het waarschuwingslampje van de automatische transmissie ging soms ook spontaan branden

Het waarschuwingslampje van de automatische transmissie ging soms ook spontaan branden

Van het een in het ander

De problemen waren volgens de klant/garagebedrijf ontstaan nadat de mechatronica was vernieuwd. Deze was vernieuwd vanwege een schakelprobleem. De klacht van het soms niet willen opschakelen van de 4e naar de 5e versnelling was opgelost. Echter nu verscheen met enige regelmaat de waarschuwing van de automatische transmissie in het instrumentenpaneel. Het autobedrijf waar de eigenaar van de BMW z'n auto had gebracht nam opnieuw contact op met de automatische versnellingsbak specialist. De auto ging terug naar de transmissie specialist en die besloot de mechatronica te laten testen door de fabrikant ZF. Helaas raakte de mechatronica bij ZF zoek. Zo kon het gebeuren dat voor de tweede keer een nieuwe mechatronica in de automatische versnellingsbak werd gemonteerd. Daar waren de problemen echter niet mee opgelost. Ook na het vernieuwen van de complete keuzehendel bleven de storingen aanwezig. Het autobedrijf kreeg de tip om de auto eens bij Autobedrijf Wout Bouman te laten onderzoeken. Na telefonisch overleg kwam de BMW naar onze diagnosewerkplaats in Wijk en Aalburg. 

Vooronderzoek

Omdat de storingen ontstaan zijn na het vernieuwen van de mechantronica, hebben we ons eerst daar op geconcentreerd. We hebben contact opgenomen met zowel de automatische transmissie specialist als ZF. In onze documentatie vonden we namelijk een aantal verschillende mechatronica varianten. In de loop der tijd had BMW een aantal wijzigingen doorgevoerd.

Enkel een shift-lock

Enkel een shift-lock

Hierboven zien we de variant met enkel een shift-lock. In een later stadium heeft BMW een tweede variant toegepast. Namelijk met een shift-lock en een inter-lock.

Uitlezen van de transmissie elektronica leverde foutcodes op voor beide magneetkleppen. Onze eerste stap werd de controle van de ingebouwde mechatronica. Was de juiste variant gemonteerd. Toen we zeker wisten dat dit het geval was, gingen we verder met de controle van de software versie en codering van het onderdeel. ZF heeft namelijk een interne memo die wijst op coderingsfouten bij code 4E86.

Een shift-lock en een inter-lock

Een shift-lock en een inter-lock

Controle van de voedingsspanning van de shift-lock

Controle van de voedingsspanning van de shift-lock

Meten is weten

We wisten nu absoluut zeker dat de juiste onderdelen waren gemonteerd en dat die waren voorzien van de juiste software en coderingen. Met de klant hadden we afgesproken om de auto voor woon- en werkverkeer te gaan gebruiken. Dit om niet onnodig veel tijd te besteden aan proefrijden. De klacht was namelijk niet continue aanwezig. Onze meet-apparatuur werd aangesloten op de auto zodat we konden monitoren wat er gebeurde met de aansturing van de magneetkleppen. Na een aantal dagen zagen we de waarschuwing in instrumentenpaneel. Door onze metingen te analyseren konden we een conclusie trekken.

In het filmpje is duidelijk te zien dat de voeding wegvalt van de shift-lock. Logisch dus dat de keuzehendel niet uit de P-stand gehaald kan worden. Nu moesten we nog achterhalen waar het probleem zat. In het schema is te zien dat er twee connectoren in de kabelboom tussen de shift-lock en de mechatronica zitten. Echter heeft BMW verzuimd om in de documentatie de locatie van connector X6031 op te nemen. 

Wat ligt er in de X6031 connector?

Wat ligt er in de X6031 connector?

Een stukje draadboom isolatie

Een stukje draadboom isolatie

Oorzaak

Op de foto's is een klein stukje kabelboom isolatie te zien. Dit vonden we in de X6031 connector. Het zwarte stukje isolatiehuls voorkwam dat de X6031 connector goed borgde. Hierdoor ontstond zo nu en dan een overgangsweerstand in de connector die voor een spanningsval op de shift-lock zorgde. 

Contact

Heeft u een storing aan  uw auto? Neem dan contact op met onze technici. Zij staan u graag te woord. U kunt ons bereiken via T 0416-691396 of u stuurt ons een email via deze website. 

Comment