Citroen C3 slaat niet meer aan

Deze Citroen C3 met 1.4 HDI motor werd door een autobedrijf uit Antwerpen bij ons gebracht nadat ze al flink veel tijd hadden besteed aan een motorstoring. De motor van de C3 was op de snelweg afgeslagen en wilde daarna niet meer aanslaan. Ondertussen waren de motor-ecu en de zekeringkast in de motorruimte al vernieuwd. De lokale dealer had de motor-ecu ingeleerd bij de startblokkering. Dit alles echter zonder resultaat. Tot grote spijt wist ook de Citroen dealer nu niet meer hoe verder te gaan.

Vele diagnose-uren later werd de Citroen C3 bij ons neer gezet. Gelukkig met het complete verhaal van de reeds uitgevoerde werkzaamheden en de originele onderdelen in de auto.

De oude motor-ecu was geopend ter controle van de printplaat

De oude motor-ecu was geopend ter controle van de printplaat

De monteur van de garage uit Antwerpen kon ons vertellen wat hij had ontdekt. Dit was dat de motor-ecu geen aansturing van het hoofdrelais verzorgde. Wij zijn begonnen met het uitlezen van de foutcodes in de gehele auto. Dit is onze standaard aanpak bij storingen. In de motor ecu stonden heel veel fouten opgeslagen. Voordat we alle storingen wissen, slaan we ze eerst op in onze diagnose rapport. Na het opslaan en wissen bleven er nog vier actieve storingen aanwezig.

Vier permanent aanwezige foutcodes

Vier permanent aanwezige foutcodes

 We zijn begonnen met het probleem in het circuit van het hoofdrelais. Net als onze Belgische collega, concludeerden ook wij dat er geen sturing vanuit de motor-ecu was voor het hoofdrelais. De massa's en communicatie op de motor-ecu waren allemaal aanwezig. Sommige voedingen waren wel aanwezig, maar een aantal voedingen waren sporadisch aanwezig. Deze voedingen worden verzorgd door het hoofdrelais. Na nog een aantal controles vonden we een slecht contact in de stekker van de motor ecu. Duidelijk te zien in onderstaand filmpje.

Door dit slechte contact viel de voeding op de motor-ecu regelmatig weg. Dit zou wel eens alle storingen kunnen veroorzaken. We hebben de stekker hersteld en hierna probeerden we de motor te laten aanslaan, helaas lukte dit nog steeds niet. Ondanks dat we een keurige meetwaardes voor luchtmassa en raildruk hadden, bleven de fouten op deze componenten en de EGR klep permanent aanwezig.

Gefopt door het motormanagement

We vonden het heel vreemd dat we in live data reële waardes konden uitlezen, alleen konden de foutcodes niet gewist worden. We sloten onze automotive lapscoop aan op de potentiemeter van de EGR klep en voerden een actuatortest op de EGR klep uit. Ook hier was we een mooi scoopbeeld zichtbaar. Conclusie de klep ging open en dicht. De EGR klep kon dus niet het probleem zijn van het niet aanslaan van de motor. De meeste motoren slaan zonder luchtmassameter nog steeds aan, maar een verkeerde raildruk kan het aanslaan wel degelijk voorkomen. We concentreerden ons nu op de raildruksensor. Voeding en massa waren aanwezig, echter op de signaaldraad stond ten alle tijde 5 Volt. Dat is natuurlijk niet goed. We waren hier door de live data op het verkeerde spoor gezet, want het diagnose apparaat liet ons toch echt wat anders zien. Het zelfde verhaal ging op voor de luchtmassameter. Zou er dan toch nog een gezamenlijk probleem zijn?

Slim trucje

Door een slim trucje konden we een gezamenlijk probleem uitsluiten. Duidelijk werd dat we toch een defecte luchtmassameter en raildruksensor hadden. We hebben toen in overleg met het autobedrijf uit Antwerpen een nieuwe raildruksensor besteld en gemonteerd. Overigens een toffe plek waar ze die geplaatst hebben bij deze Citroen motor. Na het weer dichtbouwen en ontluchten van het systeem sloeg de motor weer aan.

Toch nog niet klaar

Na een proefrit waren de foutcodes van de EGR klep en de luchtmassameter natuurlijk niet weg, maar die componenten zou het autobedrijf zelf vervangen. De volgende morgen wilde de Citroen C3 weer niet aanslaan. In live data was nu een te lage raildruk te zien. Wat nu weer?Door een paar keer te knijpen in het ontluchtingsballetje, wat standaard bij deze motor wordt toegepast, sloeg de motor wel weer aan. Er was dus nog een probleem aanwezig in het brandstofcircuit. We herinnerden ons de lichte beschadiging van de brandstofleidingen en namen onze bevindingen door met het autobedrijf. Die zouden de leidingen zelf wel vernieuwen en zodoende ging de C3 weer de grens over naar België.

Contact

In ons autobedrijf werken gepassioneerde vakidioten. Wilt u uw auto door hen laten repareren of onderhouden? Contact opnemen met ons is eenvoudig. Via T 0416-691396 of via deze website maakt u eenvoudig een afspraak met ons. 

Comment