Rij-assistentsystemen van slag

Met de intrede van rij-assistentsystemen op voertuigen is het schadeherstel ook veranderd. Een kleine schade aan een voorbumper kan een fikse impact veroorzaken aangaande de reparatie van het voertuig. Immers zitten de radar en camera modules vaak direct aan of achter de bumper gemonteerd. Om de goede werking van de rijhulpsystemen te kunnen garanderen, zullen deze na het schadeherstel een kalibratie moeten ondergaan

Onlangs hadden wij een Audi Q7 in de werkplaats. Deze was ons aangeboden door een schadehersteller. De Q7 had een lichte voorschade gehad. De bumper was hersteld. In het combi-instrument werd de bestuurder echter nog geattendeerd op een probleem met de adaptieve cruise control. Het was dus zaak om de rijhulpsystemen te kalibreren. 

De kalibratie begint altijd met een 3D vierwiels-uitlijning. Hierbij stelden we vast dat een kleine verstelling van de achteras noodzakelijk was. Ten alle tijden geld dat wanneer afstellingen aan het onderstel zijn uitgevoerd de rijhulpsystemen opnieuw in basisafstelling gezet dienen te worden. Deze Audi Q7 was niet alleen uitgerust met adaptieve cruise control, maar beschikte ook over een nachtzicht assistent en lane assist. We konden dus aan de bak!

Adaptieve cruise control

Gestart werd met de adaptieve cruise control. De Audi Q7 heeft twee radars aan boord. De basisafstelling van een van de twee radars mislukte echter telkens. Dat was ook niet gek, want de ophangsteun van de aan de linkerkant gemonteerde radar bleek krom te zijn als gevolg van de aanrijding. 

De Audi Q7 heeft twee radar modules voor de adaptieve cruise control aan boord

De Audi Q7 heeft twee radar modules voor de adaptieve cruise control aan boord

Kromme ophangbeugel van de radar voor adaptieve cruise control

Kromme ophangbeugel van de radar voor adaptieve cruise control

Nachtzicht camera

De volgende stap was kalibratie van de nachtzicht camera. Tegen beter weten in starten we de basisafstelling van de nachtzicht camera met behulp van het diagnose-apparaat. Deze mislukte, met als gevolg de foutcode "B201000 Geen basis afstelling Nachtzichtsysteem". In de werkplaatsdocumentatie hadden we al gezien dat een speciaal afstelwerktuig nodig zou zijn.

De foutcode B201000 geeft aan dat de basisafstelling van het Nachtzichtsysteem (J853) niet is uitgevoerd

De foutcode B201000 geeft aan dat de basisafstelling van het Nachtzichtsysteem (J853) niet is uitgevoerd

Om de kalibratie van deze nachtzicht camera uit te kunnen voeren is namelijk een speciaal bord vereist. Bij Audi noemen ze dit het VAS6430/6 bord. Het bord is voorzien van een warmte element. Tijdens de kalibratie warmt het element op en zo kan de camera in samenspel met het diagnose-apparaat gekalibreerd worden. We moesten dit bord dus opnemen in onze uitrusting. De bestelling werd gedaan. De Audi Q7 kon hierdoor niet meteen afgemaakt worden. Gelukkig bedroeg de levertijd van het bord geen weken, maar slechts enkele dagen.

Resultaat van de basisafstelling ziet u hieronder. In de linker afbeelding is het warmte element duidelijk zichtbaar via het display van het combi-instrument van de Audi Q7. De rechter foto's bewijzen dat de basisafstelling van de nachtzichtcamera succesvol is uitgevoerd.

Warmte element van het VAS6430/6 kalibratiebord

Lane assist

De lane assist kalibratie wordt uitgevoerd met "het grote ballen bord". Dit is een zwart bord met witte lijnen en een aantal witte stippen. Voor iedere afzonderlijke afstelling dient het rek waar de borden op gemonteerd zijn nauwkeurig afgesteld te worden. Het mag duidelijk zijn dat een lichte schade op een voertuig met rijhulpsystemen een flinke impact op het rijgedrag kunnen vertonen. Net als deze Audi Q7 kampte een Mercedes-Benz C-klasse ook met storingen aan de Distronic na een lichte aanrijding. 

Contact

Naam *
Naam
Wees a.u.b. zo volledig mogelijk.
U vindt het identificatienummer op de kentekencard van uw auto

Comment