Audi A8 in storing bij intrappen van de kick-down

Een wanhopig autobedrijf wordt naar ons doorverwezen door de remote diagnose mannen van Jifeline. De Jifeline mannen weten wanneer ze een auto moeten doorsturen :-)

Het autobedrijf heeft een Audi A8 in hun werkplaats staan, waar inmiddels al een flink reparatie dossier bij is opgebouwd. De klacht van de A8 luidt als volgt: bij intrappen van de kick-down vertoont de automaat vreemde kuren. De transmissie wisselt dan lukraak tussen de verschillende versnellingen. De bestuurder rijdt met de automaat in de 6e versnellingen en bij vol gas accelereren, schakelt de automaat terug naar de 3e versnelling. Hierna is het schakelgedrag een wirwar. Soms wordt de 4e en soms de 5e versnelling gekozen, waarna de transmissie weer terug gaat naar de 3e versnelling. Dat blijft zo doorgaan tussen de versnellingen 3,4,5 en 6. De auto is bij de dealer voor diagnose geweest. Hier heeft men de volgende werkzaamheden uitgevoerd:

  • De motorcomputer is vervangen 
  • De draadboom is hersteld
  • Het gasklephuis is gecontroleerd
  • De boordnet computer, ook wel centrale elektronica genoemd, is vervangen
  • De mechatronica van de automatische transmissie is vervangen
  • En men maakt melding van diverse diagnose- en softwarewerkzaamheden

Tot overmaat van ramp ging de automatische versnellingsbak stuk door het vreemde schakel gedrag. Ondertussen stond de teller inmiddels op een slordige 8000 euro aan diagnose- en reparatiekosten! Tijdens telefonisch overleg gave wij aan om te controleren of het niet een ESP ingreep was. Wij gaven aan om het ESP systeem buiten werking te stellen. Vervolgens kon dan middels een proefrit de klacht nogmaals geverifieerd worden. Enige tijd later kwam een nieuw telefoontje. Het ESP was niet de boosdoener. We besloten samen met het autobedrijf de Audi voor diagnose naar onze werkplaats te halen. Wij zouden starten met een basis-diagnose.

Diagnose stellen versus vervang tactiek

We kregen keurig de hele reparatie geschiedenis op papier en zelfs de foutcodes die eenmalig waren voor gekomen werden per mail verstuurd. Uiteraard begonnen we met een voertuig-scan. Hierbij lezen we alle regeleenheden in de auto uit op aanwezige foutcodes. De foutcodes die aanwezig waren, gaven geen aanleiding tot het vreemde schakel gedrag van de auto. Dus besloten we met diagnose-apparatuur aan boord een proefrit te gaan maken. Hiermee konden we ons een goed beeld van de storing vormen. Met normaal rijden was er totaal niets aan het rij- en schakelgedrag van de auto te merken. Pas toen we het gaspedaal onderin trapten, de kick-down, werd meteen duidelijk wat de eigenaar en het autobedrijf bedoelden. Dit was echt niet normaal. De verschillende versnellingen werden lukraak ingeschakeld. In de live data konden we geen aanleiding vinden tot dit gedrag. Er ontstonden zelfs niet eens foutcodes. Ook niet na diverse proefritten. Dit was toch wel heel vreemd. We kregen een beetje een déjà vu naar een Jaguar die we ooit opgelost hadden. We besloten dus te gaan meten met onze vier kanaals labscoop. We wilde onze scoop aansluiten op de Hi speed CAN-bus. Het was even zoeken naar het CAN-knooppunt, maar wie zoekt zal vinden. De scoop werd aangesloten en wat we toen zagen moest haast wel een vergissing zijn. Meerdere keren controleerden we of onze meting wel correct was. Het CAN-bus signaal was zo verstoord dat we niet konden voorstellen dat er geen foutcodes ontstonden in deze Audi. We besloten een rekenkanaal in ons scoopsignaal te zetten. Hierdoor kunnen we berekenen welke data de verschillende regeleenheden te verwerken krijgen. 

IMG_20171201_165725_621.jpg

Als we het grijze signaal bekijken zien we dat het nog best een redelijk signaal is. De CAN-bus is hier wel wat vol, maar dat komt doordat het CAN-knooppunt los lag. Enkele aanvullende controles verder zat onze basis-diagnose tijd erop. We namen contact op met het autobedrijf en legden onze bevindingen voor. Het bedrijf had het vertrouwen dat we op het goede spoor zaten. We spraken af verder te gaan met het diagnose-onderzoek om te kunnen achterhalen welke component verantwoordelijk was voor dit vreemde CAN-bus signaal. Door op het knooppunt verschillende metingen te verrichten konden we vaststellen dat het probleem in de gateway zat. De pinnummers van het knooppunt staan immers keurig vermeld in het originele schema. Na los nemen van de gateway hadden we een mooi CAN-bus signaal. De gateway is een computer in een auto, die het data-verkeer tussen verschillende netwerken organiseert. Bijvoorbeeld het snelheidssignaal wordt berekend door de ESP regeleenheid uit de signalen van de ABS/ESP wielsensoren. Op het chassis CAN netwerk komt een bericht met daarin de wielsnelheid. De gateway vertaalt dit bericht en plaats het vervolgens op het infotainment netwerk zodat de radio- en navigatiemodule een snelheidsafhankelijke volumeregeling heeft.

We namen de proef op de som. We maakten een proefrit met ontkoppelde gateway. Op onze gezichten ontstond een steeds grotere big smile. Hadden we het probleem gelokaliseerd? Ja, we konden doen wat we wilden met het gaspedaal. Het rij- en schakelgedrag waren nu zoals je van zo'n A8 mag verwachten. Keurig liep de transmissie door zijn versnellingen heen. Ook na diverse keren de kick-down te activeren. Nu moesten we alleen nog uitsluiten of een externe factor de gateway mogelijk verstoorde. Het lukraak onderdelen naar een auto gooien doen wij immers niet aan. Het schema van de gateway werd grondig bestudeerd. De steker van de gateway haalden we uit elkaar. We sloten alleen de hoognodige bedrading aan op de gateway.

Alleen het hoognodige werd aangesloten

Zelfs nu was het CAN-bus signaal niet in orde. Het kon dus eigenlijk alleen in de gateway zelf zitten. Door de voeding op de gateway weg te nemen konden we het helemaal onderbouwen.

Het was ondertussen vrijdagavond na sluitingstijd geworden, maar toch probeerden we het autobedrijf nog te bellen. We wilden hun ook graag een fijn en onbezorgd weekend geven. Zij waren net zo enthousiast als ons. De eigenaar werd gebeld om toestemming te krijgen voor de zoveelste reparatie. Echter deze keer was de conclusie onderbouwd met een gedegen diagnose-onderzoek. Eigenlijk zoals het altijd hoort te gaan.

ODIS en SVM codering

De Audi A8 eigenaar gaf toestemming en daarmee werd een nieuwe gateway besteld. Bij Audi is het gebruikelijk dat een nieuwe module met behulp van een zogenaamde SVM-codering in gebruik genomen wordt. Met behulp van het ODIS programma wordt verbinding gemaakt met de server van Audi in Duitsland. Dit gaat niet altijd zonder slag of stoot, maar ook deze laatste hindernis werd genomen. Na opnieuw een geslaagde proefrit gingen de handjes de lucht in. We waren apetrots dat dit varkentje ook weer gewassen was.

Om het probleem inzichtelijk te maken moest er echt "asociaal" gereden worden. Hieronder het bewijs dat het beest weer wist wat hij moest doen.

Contact

Wilt u contact met onze technisch specialisten? Stuur dan een email via onze website

Comment