Checksum error blokkeert de stuurbekrachtiging van een Audi A6

Via een verkoopveiling werd deze Audi A6 (4G) van 2012, met schade, gekocht door een handelaar. Omdat de schade aan de wielophanging goed herstelbaar leek werd een bieding op de Audi gedaan. Na de aankoop werd in de werkplaats de wielophanging hersteld. Echter bleek na herstel van de wielophanging dat de stuurbekrachtiging toch niet goed functioneerde. Beter gezegd die werkte in z'n geheel niet. Uitlezen gaf de volgende storingen weer:

  • 5258753 - Steering end stops not learned  U4E6650 F0 [137]
  • 6628353 - Internal Control Module Memory Check Sum Error   B2000 49 [137] - Internal electronic failure

Men raadpleegde de dealer en die kwam door het volgen van een testplan in ODIS (originele diagnose equipement) tot de conclusie dat het stuurhuis vervangen moest worden. Dan maar eens Google gebruiken dacht de handelaar. Zo kwamen ze op ons blog over de stuurkolomvergrendeling van een Audi A6. De handelaar besloot contact met ons op te nemen en zodoende kwamen wij in aanraking met deze Audi.

Een heel andere storing

Vaak denkt men bij het lezen van ons blogverhaal dat het over dezelfde storing gaat. In dit geval werd al snel duidelijk dat dit een heel ander probleem was. Tevens was dit type A6 (4G) veel jonger dan de A6's (4F) met het stuurkolomvergrendelingsprobleem. Toch kwam de Audi naar Wijk en Aalburg. Bij het naar binnen zetten was het probleem duidelijk aanwezig. Je moest met je volle gewicht aan het stuur hangen om de auto te kunnen manoeuvreren. Het rode stuurbekrachtigingscontrolelampje brandde samen met nog een kerstboom aan controle lampjes. Tijdens onze autoscan zagen we dat de meeste modules fouten hadden met betrekking tot functie-restricties door fouten in andere modules. In Jip en Janneke taal, de andere modules konden niet goed werken door een probleem in de stuurbekrachtiging. Onze klus was duidelijk. We moesten ervoor zorgen dat de stuurbekrachtiging weer ging werken. Ook wij beginnen dan met onze originele Audi ODIS testkast en volgen het door ODIS aangeboden testplan. Net als bij de Audi dealer kwam ODIS opnieuw met een eindconlusie dat het stuurhuis vervangen moest worden. We waren benieuwd wat zo'n stuurhuis nu eingelijk kost. Dat gingen we dus eerst opzoeken. 

Oeps, een slordige 2400 euro en daar komen dan nog de de- en montagekosten en coderen, parametriseren en uitlijnen bij. Dan gaan we richting de 3000 euro. Het was duidelijk dat we wat wisselgeld hadden om het één en ander te proberen. Want we gaan niet zomaar een reparatieadvies geven. We probeerden met ODIS de stuurbekrachtiging-electronica J500 te updaten. Hier was geen functie voor. Okay dan doen we net alsof we het stuurhuis hebben vervangen.

Ook dit leverde niets op. Het was dus niet mogelijk om dit op te lossen via de originele manier, buiten dan een stuurhuis te vervangen. Een ieder die vaker onze blogverhalen leest weet dat wij vaak beyond dealer level gaan. Het was even stoeien, maar uiteindelijk is het ons toch gelukt. De gevreesde check-sum error foutcode is opgelost. Nu was het nog een kwestie van alles opnieuw inleren, kalibreren en parameteriseren. Ook deze horde werd genomen. Waardoor de eindaanslagen ook waren ingeleerd. 

Mocht u dus ook tegen dit probleem aanlopen. Dan kunt u contact met ons opnemen. Wij hebben hier een oplossing voor waarbij geen duur stuurhuis nodig is.

Contact

Bel met T 0416-691396 om direct één van onze specialisten te spreken. U kunt ons ook een email sturen

Comment