Audi A6 kan niet meer gerepareerd worden.....

Deze keer geen blog verhaal vol met foto's, filmpjes of scoopbeelden. Dit verhaal is een kleine waarschuwing voor als je niet goed op let. Onlangs kregen we een mail uit Den Helder met onderstaande inhoud:

Hebben sinds de zomer problemen met onze Audi a6 avant 18 T multitronic bouwjaar 2003. Sinds onze terugkomst van vakantie brand het abs en esp lampje zijn hier mee naar onze garage geweest geen Audi dealer want die werd met onderhoud steeds duurder. Onze garage constateerde defecte remschakelaar werd Dus vervangen prompt daarop Branden de lampjes weer was de abs module werd door de garage vervangen door een gebruikte en prompt Branden ze weer abs pomp vervangen ook door een gebruikte na zo’n 2 weken kregen we de auto terug en ja hoor lampjes Branden weer. De garage had hem naar 2 verschillende bedrijven gebracht om de pomp in te lezen bij de eerste lukte het niet die kwam niet in de computer het 2de bedrijf kwam er ook niet in en heeft toen omslachtig de gegevens op een schijfje gezet en zo weer de pomp geprogrameerd deze heeft ook gekeken naar de computers in de auto welke in de gesloten ruimte van de wielkast zit wat ik begreep en dit blijken 2 verschillende te zijn waarvan er 1 van schijnt te oxideren van binnen en dat ze er verders niks meer aan kunnen doen en het advies krijgen de auto maar te verkopen want de computer komt er ook aan en dat is een heel duur grapje. We zijn onder tussen €1000,00 verder en er niets mee opgeschoten. We hebben de auto een paar jaar terug laten tunen zou dit de problemen kunnen veroorzaken vorig jaar zomer hebben we bij de dealer in Italie het gasklephuis laten vervangen want die had het ook begeven twee jaar daarvoor de turbo maar toen was de auto nog niet getuned. Wij weten het niet meer, het vertrouwen in de auto raakt weg vooral omdat dit soort dingen in of na de vakantie gebeurt en er ook een caravan achter hangt de auto heeft inmiddels 220000 km gereden
— Bericht

Beginnen met de basis-diagnose

We spraken met de eigenaar af dat we zouden beginnen met een basis-diagnose waarna we contact zouden hebben over het verdere verloop. De Audi eigenaar kwam helemaal uit Den Helder. Er was dus best wat moeite nodig om hem te overtuigen de auto bij ons achter te laten. Dit komt het diagnoseproces ten goede, omdat dan de tijdsdruk weg is. Uiteindelijk konden we samen met de Audi eigenaar een passende oplossing vinden en zodoende werd de A6 op een maandagmorgen in Wijk en Aalburg afgeleverd.

Remlichtschakelaar of remdruksensor?

In de mail stond vermeld dat er problemen waren met de remlichtschakelaar, onze verbazing was dus groot toen wij bij de eerste auto-scan een foutcode in het ABS-systeem vonden op de remdruksensor. Dit ABS systeem heeft nog een externe remdruksensor.

Onderdeel 8 is de remdruksensor

Na analyse van de remdruk in de live data hebben we de scoop aangesloten op de voeding, de massa en het signaal van de remdruksensor. Tijdens de proefrit bleven de signalen op de scoop in orde. Toch kwam de foutcode met betrekking tot remdruksensor regelmatig terug.

Bij af en toe storingen gaan wij op zoek naar een manier om de foutcode(s) op te wekken. Na een tijdje experimenteren konden we de foutcode opwekken door een aantal keren achter elkaar zachtjes op het rempedaal te drukken. Er was dan een lichte druk stijging in het scoopsignaal te zien. Als we ditzelfde deden, maar dan juist hard op het pedaal trapten kregen we de foutcode niet.

We pakten nogmaals de live data erbij van de remdruksensor, maar nu ook het signaal van de remlichtschakelaar. Nu werd duidelijk wat er gebeurde. De remdruk ging omhoog voordat het signaal van de remlichtschakelaar "actief" werd. Logisch dat de ABS regeleenheid aangeeft dat remdruksensor geen plausibele waarde geeft. In de originele werkplaats documentatie werd gezocht naar de juiste procedure voor het monteren van de remlichtschakelaar.

Door een nieuwe schakelaar op de voorgeschreven manier te monteren werd het probleem opgelost. De live data liet nu een drukstijging zien tegelijk met een actieve remlichtschakelaar. In plaats van een andere auto kopen betaalde de klant een basis-diagnose, remlichtschakelar en een klein beetje arbeid. Alles bij elkaar bedroeg de factuur nog geen 185 euro. 

Wij denken dat de oude remlichtschakelaar inderdaad defect was, echter door onjuiste montage van de nieuwe remlichtschakelaar ontstond een nieuwe storing. Blijft toch zonde.

Contact

Via T 0416-691396 komt u snel met onze techneuten in contact. Een email sturen kan ook. Gebruik dan het formulier op onze website

Comment