Audi A6 wil 's morgens niet uit P-stand

Laatst werden we gebeld door een dame uit Wassenaar. Zij was eigenaresse van een Audi A6 uit 2008 met 3.2 liter motor met een automatische transmissie. Ze vertelde ons over een vervelende storing aan haar Audi. Soms kon de Audi s'morgens niet gestart worden. Het lukte dan ook niet om de keuzehendel uit de Parkeerstand te halen. Ze had met de Audi service contact opgenomen en toen die ter plaatse was wilde de Audi A6 nog steeds niet uit de P-stand. Er werd een oprijwagen geregeld. Tegen de tijd die arriveerde was de klacht alweer verdwenen. Men besloot de auto naar het Audi servicepunt te rijden en daar aangekomen werd de auto uitgelezen met de diagnose apparatuur van Audi. De Audi werkplaats kon de problemen van de A6 niet eenduidig verklaren en gaf aan dat nader onderzoek noodzakelijk was. Ondertussen besloot de dame uit Wassenaar zelf ook aan research op internet te gaan doen. Ze vond nuttige informatie in diverse fora en ons blog en raadpleegde hiermee opnieuw het Audi servicepunt. Jammer genoeg stond die niet echt open voor de aangereikte info en lieten zij mevrouw ook nog eens schrikken van het gerekende uurtarief. 

Bellen met de mannen van Wout Bouman

Hierop besloot de eigenaresse van de Audi ons te bellen. We spraken af dat ze haar bevindingen en auto gegevens per email aan ons zou sturen. Dat gaf ons dan de mogelijkheid om één en ander rustig te overdenken. Wellicht konden we iets voor mevrouw betekenen. Doordat ze erg geschrokken was van de vorige rekening bij Audi vroeg ze ons wat de kosten van het vooronderzoek zouden zijn. Haar verbazing was groot toen wij aangaven dit gratis te doen. Na ontvangst van de email zochten we in onze informatiebronnen naar een eventueel veel voorkomende klacht bij dit model A6. Het werd ons duidelijk waarom het Audi servicepunt ook niet wist wat ze hier mee aan moesten. Er was namelijk niets bekend wat verband hield met de klacht van de auto. We stelden een plan van aanpak op en boden dat aan . Afgesproken werd dat de A6 bij ondergetekende thuis in gemeente Nieuwkoop werd omgeruild voor een leenauto van ons.

Uitlezen geeft een duidelijke richting aan

De lezer zal begrijpen dat we zelf ook erg nieuwsgierig waren naar deze storing. Een eerste auto-scan op zaterdagmorgen bij mij thuis gaf eigenlijk direct een zoekrichting. Diverse modules hadden storingen opgeslagen die wezen op een communicatieprobleem met de elektronica van de automatische versnellingsbak. In de automatische transmissie waren geen foutcodes opgeslagen. Op zich nuttige informatie, alleen was op dat moment de klacht niet aanwezig. Alle foutcodes werden opgeslagen en aansluitend gewist. Op maandag zou ik met de auto naar onze werkplaats in Wijk en Aalburg gaan. De automotive vierkanaals labscoop zou aangesloten moeten worden om nog meer duidelijkheid te geven. Dat was me inmiddels al duidelijk. Alleen zo zouden we kunnen vast stellen waar het mis ging in de communicatie tussen de verschillende regeleenheden van de Audi.

Tja en dan wil je op maandagochtend naar je werk! Alleen besluit de Audi iets anders. De auto startte wel, maar na intrappen van het rempedaal wilde de keuzehendel niet uit de Parkeerstand. Dit was dus de klacht! Snel de diagnose equipment aangesloten en zoals verwacht: geen communicatie mogelijk met de automatische versnellingsbak. Na diverse pogingen om de keuzehandel uit de P-stand te krijgen heb ik de motor uitgezet en het contact een tijdje aan laten staan. Resultaat hiervan was dat er vervolgens niet eens gestart meer kon worden. De startblokkering was actief geworden door het ontbreken van allerlei informatie. Contact uit en direct starten was de remedie om de motor te laten aanslaan. Nadat deze een tijdje had gelopen kon de keuzehendel wel weer uit de Parkeerstand. Ik zag de spontane vrije dag aan mijn neus voorbij gaan :-).

Communicatie op de lapscoop en de voedingen en massa's op de multimeters

Communicatie op de lapscoop en de voedingen en massa's op de multimeters

Eenmaal in de werkplaats

We hebben de voedingen en massa's van de automatische versnellingsbak zichtbaar gemaakt op de multimeter. Dit zijn geen snelle signalen en goed te controleren met een multimeter. De communicatie tussen de verschillende regeleenheden hebben we zichtbaar gemaakt op de automotive lapscoop. Alle meetapparatuur werd op de centrale stekker van de automatische versnellingsbak aangesloten. Zodoende konden we in één keer zien wat er mis gaat als het probleem zich weer voor zou doen. De auto werd buiten gezet om de omstandigheden zo veel mogelijk na te bootsen. De volgende ochtend was het al raak. De keuzehendel wilde weer niet uit de Parkeerstand. Op dat moment konden we zien dat de voedingen en massa's op de  automatische versnellingsbak in orden waren en dat de communicatie tot aan de  automatische versnellingsbak aanwezig was. Wel was te zien dat het CAN-bus signaal beïnvloed werd.

Beïnvloed can-bus signaal 

Beïnvloed can-bus signaal 

Communicatie nog in orde of niet

In bovenstaande beeld kunnen we zien dat de berichten op het CAN-bus netwerk enigszins verstoord zijn. Door nu een berekening te maken met de twee scoopsignalen kunnen we het verschil in voltage zien tussen de twee signalen. deze berekening zetten we naast het bestaande scoopbeeld. Hieruit kunnen we concluderen dat de berichtgeving aan de voorwaarde van juiste communicatie voldoet en dat het voor de verschillende regeleenheden mogelijk zou moeten zijn om met de automatische versnellingsbak te kunnen communiceren.

Het probleem moest dus in de automatische versnellingsbak zelf zitten. Door in de originele onderdelen catalogus te kijken zagen we dat er nog een kort kabelboompje in de automatische versnellingsbak gemonteerd zat welke van de centrale stekker naar de printplaat van de megatronica gaat. We hebben onze bevindingen aan de eigenaresse van de Audi voorgelegd en verteld dat we pas meer duidelijkheid konden geven als we de automatische versnellingsbak open maakten. Ook vertelden we dat het misschien een kostbare reparatie kon gaan worden als we de mechatronica moesten vervangen, maar dat er nog steeds een kans bestond dat het mis ging in het laatste stukje kabelboom.

Onderdelen in de automatische versnellingsbak

Onderdelen in de automatische versnellingsbak

Mevrouw ging akkoord met ons voorstel en zodoende sloten we nu onze meetpunten in de automatische versnellingsbak aan. De volgende ochtend werd de motor niet gestart, omdat er natuurlijk geen olie meer in de bak zat. Wel konden we met contact aan controleren of de keuzehendel uit de Parkeerstand gehaald kon worden. Dit was nu gewoon mogelijk. We hadden de auto nu niet buiten geparkeerd. Het leek ons beter om de meting te herhalen, alleen nu lieten we de Audi wel buiten slapen.

De volgende twee ochtenden liet de Audi zich zonder problemen uit de P-stand schakelen. Het zou dus kunnen zijn dat door het aanbrengen van onze meetpennen een mogelijk probleem met slecht contact werd opgelost. De storing was immers al twee ochtenden niet meer voorgekomen.  Wederom legden we onze bevinden voor aan mevrouw. Tussen de prijs van een enkel kabelboompje en een mechatronica zit een enorm prijsverschil. Er werd in overleg besloten om eerst het kabelboompje in de automatische versnellingsbak te vervangen. De twee ochtenden daarop waren er ook weer geen problemen met de Audi, echter de derde ochtend was de storing toch weer aanwezig en konden we de conclusie trekken dat het toch echt in die hele dure mechatronica zat. We hadden nu alles uitgesloten en konden niet meer om de mechatronica heen. Met de goedkeuring van de klant werd de mechatronica besteld en vervangen. 

automatische versnellingsbak zonder megatronica

automatische versnellingsbak zonder megatronica

Oude megatronica

Oude megatronica

Nieuwe megatronica

Nieuwe megatronica

De nieuwe mechatronica moet aangeleerd worden bij de auto anders rijdt de auto niet harder dan 25 km/h. Het zogenaamde componenten protectie protocol is dit. Nadat dit gebeurd is moet er een uitgebreide adaptie-rit gemaakt waarbij aan bepaalde voorwaarden voldaan moet worden. Deze rit kan, zelfs als alles in één keer lukt, tot wel een uur duren. Zo moet er bijvoorbeeld drie minuten in een bepaalde versnelling gereden worden met een bepaald koppel en ook nog eens in een bepaald toerengebied.

Het laat zich raden dat de volgende ochtenden de auto feilloos werkte en zodoende weer retour kon naar de Audi eigenaresse. Mevrouw kwam weer naar mijn huis adres en de leenauto werd omgeruild voor haar eigen auto. Ze verraste mij nog met en heerlijke chocolade fudge en de volgende dag werd er een heerlijke taart bezorgd bij ons bedrijf. Altijd fijn wanneer de klant zeer tevreden is.   

Contact 

Bent u ook op zoek naar een Audi specialist voor het uitvoeren van onderhoud, reparatie of het opsporen van een storing? Onze techneuten zijn gepassioneerde vakidioten. Via ons telefoonnummer 0416-691396 neemt u eenvoudig contact met ons op. U kunt ook gebruik maken van het formulier op de website.

2 Comments