Recent

Ford Focus III Mk2 motor slaat niet af

Ford Focus 2015 motor wil soms niet uit

We krijgen een Ford Focus III Mk2 van 2015 in ons diagnose centrum aangeboden. Zo af en toe wil de 1.0 Ecoboost Ford-motor met start-/stopsysteem niet afslaan wanneer het contact wordt uitgezet. Het lastige bij deze storing is dat de klacht sporadisch voorkomt. De autohandelaar heeft de auto verkocht met garantie. Deze handelaar doet vaak een beroep op ons, ook deze keer gaan wij de uitdaging aan. Eenmaal in onze werkplaats aangekomen wordt de technische documentatie geraadpleegd. We zoeken het schema van de motor ecu op in het HGS systeem van Hella Gutmann.

 

Schema Ford Focus III Mk2
De motor-ecu (PCM) krijgt via zekering F38 een plus 15 op pin A48 in de zwarte stekker. We sluiten onze multimeter aan op de uitgang 20 van de zekeringkast. Deze is namelijk een stuk gemakelijker te bereiken voor een meting dan de PCM zelf. De motor wordt dagelijks meerdere keren gestart en weer uitgezet. We constateren het volgende:

  • Als het probleem aanwezig is, blijft er spanning staan op het klem 15 contact naar de PCM;
  • Bij verwijderen van zekering 38 dan slaat de motor wel af.
  • Ons probleem zit dus voor zekering 38.
Nu is het klem 15 relais (K26) aan de buurt voor controle. Hier sluiten we onze automotive labscoop op aan. Met onze labscoop hebben we de mogelijkheid om vier kanalen aan te sluiten. Zodoende kunnen we alle ingangen en uitgangen van het relais in één keer controleren. Opnieuw wordt de auto meerdere dagen achtereen getest. Ons geduld wordt op de proef gesteld, want het duurt drie dagen voordat de storing weer optreedt. Dit keer meten we:
  • Dat de stuurstroom op pin 2 van het relais (K26) stopt zodra het contact wordt uitgeschakeld;
  • Deze aansturing vanuit de BCMii via pin D14 is dus in orde. Als deze aansturing stopt zien we ook dat het relais keurig afvalt;
  • Hiermee sluiten we een TSB (Technisch Service Bulletin) van Ford ook uit. In de TSB staat namelijk dat de software op de BCMii een bug bevat, waardoor soms de motor niet goed stopgezet kan worden. Ford heeft voor dit probleem een software update uitgebracht.
Doordat er toch spanning blijft staan op zekering 38 vermoeden we een probleem in de zekeringkast. In overleg besluiten we zekering 38 aan te sturen met een extern relais. De auto wordt enkele dagen getest en het probleem lijkt weg, echter merken we nu op dat de accu soms leeg is.

Nieuw probleem?

We controleren onze reparatie, maar daar is niets mis mee. Ook als we het externe relais wegnemen is de lekstroom nog aanwezig. Doordat we veel ervaring hebben met lekstroom komen we snel tot de conclusie dat meerdere systemen actief blijven na uitzetten van het contact. Hebben we nu een nieuw probleem of een uitbreiding van de storing. Uit onze lekstroom diagnose maken we op dat zekering 38, 39, 40 en 41 actief blijven.
Ford Focus III Mk2 zekeringen overizcht
Dit zijn allemaal klem 15 aansluitingen. Als we zekering 41 eruit halen vallen alle spanningen op de andere zekeringen weg. Als we op de aansluitingen van de weggenomen zekering 41 meten, zien we dat er spanning blijft staan op de “uitgang” van de zekering. Zekering 41 is het klem 15 contact voor de BCMii. Zou die TSB van Ford dan toch wel van toepassing zijn? We besluiten de BCMii van de nieuwste software te voorzien. Helaas lost dit het probleem niet op. Om een beter overzicht te krijgen van alle schakelingen hebben we de originele schema’s nodig.  In de aftermarket schema’s kunnen we namelijk geen goed schema vinden die de schakeling hiervan weergeven. We loggen dus in bij het OEM Ford portaal. Hiermee kunnen we beter zoeken naar de oorzaak van dit probleem. Duidelijk is dat we nu dus hetzelfde probleem hebben als in het begin, alleen is de klacht nu duidelijker aanwezig. Via zekering 41 blijft er dus spanning staan op de andere zekeringen. Waaronder dus ook zekering 38 voor de motor ecu.
Ford OE elektrisch schema
We gaan op zoek naar de juiste stekker op de BCMii. Bij losnemen van deze stekker vallen alle spanningen weg op de zekeringen bij contact uit. De lekstroom is weg. Ook zien we direct wat de oorzaak is van ons probleem.


Er is vocht in de stekker en de BCMii gekomen. In de stekker zit een klem 30 voeding die in de BCMii door vocht wordt verbonden met de draad die naar zekering 41 gaat.

Even de BCMii vervangen

Navraag bij de dealer leert ons dat er een levertijd van een dikke zes weken op de BCMiizit. Ook het prijskaartje is aanzienlijk. We besluiten op zoek te gaan naar een donor BCMii. Tevens zoeken we een stekker zodat we de geoxideerde stekker kunnen herstellen. We maken datafiles van de originele BCMii en plaatsen daarna de donor BCMii. Deze wordt voorzien van de juiste software en de juiste configuraties. Ook het PATS systeem (de startblokkering van Ford) wordt ingeleerd. Het inleren van het stuurslot geeft wat problemen. Door nauwe samenwerking met de ontwikkelaars van onze diagnose-apparatuur wordt ook dit laatste obstakel overwonnen. We maken de paravanafwatering schoon en controleren nog op waterlekkage nabij de BCMii, maar hier wordt niets gevonden. Ook zien we verder geen sporen van binnendringend water. We gaan er vanuit dat de lekkage eerder al opgelost is. Hierna kan de Focus terug naar zijn nieuwe eigenaar.

Vragen of opmerkingen?

Onderwerp
Voornaam*
Achternaam*
E-mailadres*
Telefoon
Bericht*
Autobedrijf Wout Bouman verzekert mij met de grootste zorgvuldigheid om te gaan met mijn persoonlijke gegevens conform de Wet op de Privacy en belooft daarmee deze gegevens niet te verstrekken aan derden.
© 2018 | Autobedrijf Wout Bouman | Bosch Car Service